Annonce
Søren Møller har svært ved at forstå, hvorfor Aarhus Kommune ikke gør mere for at dirigere mere trafik ud på Viengevej, nu hvor der er boligkvarterer på begge sider af Lystrupvej.
RisskovLIV

Søren har en løsning på Lystrupvejs trafikkaos – men hvad forestiller Aarhus Kommune sig?

Søren Møller forstår ikke, hvorfor Aarhus Kommune ikke gør mere for at mindske trafikken på Lystrupvej ved at lede flere bilister ud på Viengevej. Ifølge trafikplanlægger Thomas Ager Hostrup er det også noget, kommunen har fokus på.

Søren Møller vidste udmærket godt, at trafikstøjen fra op mod 14.000 forbipasserende biler på Lystrupvej ville blive et parameter, da han for få år siden slog sig ned på sidevejen Gurresøvej med sin familie.

Han er indforstået med, at støj er et vilkår, når man bosætter sig i byen. Til gengæld har han svært ved at forstå, hvorfor Aarhus Kommune ikke gør mere for at lette det trafikale tryk på Lystrupvej ved i stedet at lede bilisterne ud på Viengevej.

Jeg tror faktisk, det er meget enkelt. Sænk farten og etabler nogle fartbump på Lystrupvej, mens man laver en indsats ved rundkørslen for at få folk til at bruge Viengevej.

Søren Møller, beboer på Gurresøvej

Særligt nu, hvor store dele af området vest for Lystrupvej er ved at blive omdannet fra industri- til boligkvarter med op til 5.000 borgere i Risskov Engpark og Risskov Engby.

- Da vi flyttede hertil, kan man sige, at vi var gæster i et industrikvarter. Nu er industrien uddøende, og det er den omvendte verden. I dag er det et boligkvarter, hvor en kæmpe indfaldsvej er kilet ind imellem, siger Søren Møller og fortsætter:

- Det er kliche at sige, man skal nudge bilisterne, men jeg synes, Aarhus Kommune burde gøre noget for at få flere til at benytte sig af Viengevej, for det virker ikke gennemtænkt at føre så meget trafik igennem et boligkvarter. Hvorfor have en omfartsvej, hvis man ikke prøver at lokke folk til at bruge den?

Sænk farten på Lystrupvej

Da asfalten blev lagt på Viengevej, var det netop for at lede trafikken udenom blandt andet Lystrupvej, men i snit er det kun knap 5.700 bilister, der dagligt bruger omfartsvejen. Det antal kunne øges markant, hvis man sænkede farten på Lystrupvej, mener Søren Møller.

- Jeg tror faktisk, det er meget enkelt. Sænk farten og etabler nogle fartbump på Lystrupvej, mens man laver en indsats ved rundkørslen for at få folk til at bruge Viengevej. Så tror jeg, at mange flere ville bruge den mulighed for at komme ned til Grenåvej i stedet, foreslår Søren Møller.

Søren Møller så gerne, at man lavede en indsats for at få flere til at benytte sig af Viengevej frem for at køre lige ud ad Lystrupvej.

Han forestiller sig, at det ville være til gavn for både den travle pendler og nytilflytteren langs Lystrupvej.

- Jeg tror, bilisterne ville kunne spare tid på at tage den vej, og det ville give bedre livskvalitet for beboerne langs Lystrupvej. Tænk på den støj, de 5.000 nytilflyttere kommer til at leve i, og tænk på de køer, som allerede er på vejen. Det virker som om, man bygger en by uden at tænke på, hvordan trafikafviklingen skal gøres bedre. Hvad havde kommunen forestillet sig? spørger Søren Møller.

Kommunen er på bølgelængde

Det kan trafikplanlægger Thomas Ager Hostrup svare på, for faktisk har Aarhus Kommune tænkt mange af de samme tanker som Søren Møller – at der ligger en omfartsvej, som bare venter på at blive brugt.

- Der er store erhvervsarealer, der nu bliver omdannet til boliger, og det giver et andet trafikmønster og andet perspektiv.  Det er blandt andet derfor, at der vil blive lavet to krydningsheller ved Lystrupvej og et signalanlæg ved Arresøvej, siger Thomas Ager Hostrup.

Risskov Engpark og Risskov Engby skyder i disse år op på den vestlige side af Lystrupvej. Søren Møller føler, man burde prøve at mindske støjgenerne fra trafikken på Lystrupvej, så områdets nye beboere ikke bliver plaget for meget af den.

Håbet er, at de to tiltag vil få flere bilister til at køre ud af rundkørslen ved Viengevej i stedet. Viser det sig ikke at være nok, kunne nudging og en fartsænkning blive aktuelt.

- En fartsænkning er noget, vi vil se nærmere på for at hjælpe de bløde trafikanter over Lystrupvej, mens vi har en forventning om, at nudging i rundkørslen kan få flere ud på Viengevej. Skiltning, der informerer bilisterne om, at de sparer så og så meget tid ved at køre ad Viengevej, kunne være en løsning, siger Thomas Ager Hostrup.

Den dyre – men mest effektive løsning

Et andet, men langt mere bekosteligt alternativ, kunne være at erstatte rundkørslen med et signalanlæg.

- Vi kan med sikkerhed sige, at et signalanlæg vil kunne afvikle mere trafik end rundkørslen. Man kunne lave det, så incitamentet til at køre ad Viengevej blev større ved eksempelvis at lave to venstresvingsbaner og give bilisterne mere grøn tid, hvis de kørte den vej frem for Lystrupvej, siger Thomas Ager Hostrup.

Ifølge trafikplanlæggeren har den løsning tidligere været oppe at vende for blot at blive lagt i skuffen på ny, men set i lyset af den store byudvikling i området er den pludselig blevet relevant at hive frem igen.

- Nu ser vi løbende, hvad forskellige andre tiltag bidrager med, men det er klart, at det nu er aktuelt at se på muligheden for at lave et signalanlæg igen. Det er en bekostelig og anlægsteknisk svær løsning, men med den store omdannelse til boliger har projektet måske sin ret alligevel, vurderer Thomas Ager Hostrup.

På Gurresøvej glæder det Søren Møller, at kommunen forsøger at finde en løsning. Han ser dog stadig en sænkning af hastigheden på Lystrupvej som det bedste bud.

- Jeg synes, det er gode forslag, Aarhus Kommune kommer med, men jeg er overbevist om, at det ville have øjeblikkelig effekt, hvis man satte fartgrænsen ned på Lystrupvej og lavede en række fartbump, siger han.

RisskovLIV

To Risskov-skoler skulle i al hast oprette modtagerklasse: Den ene har fået 20 -  den anden har ikke fået én eneste

RisskovLIV

Risskov-firma investerede millioner i Danmarks bedste arbejdsplads: En måned senere gik virksomheden konkurs

RisskovLIV

Formanden kalder nyt forslag for 'krukkeri': Skal Vejlby-Risskov Fællesråd deles op?

RisskovLIV

Hør Kenneth brumme lidt for livet på søndag: 170 ekstremt velklædte bikere kører gennem Risskov for et godt formål

RisskovLIV

Boligforening plaget af narkosalg er åben for vagtværn og overvågning: - Det er ikke os, der har noget at skjule

RisskovLIV

Sidste år endte sidste skoledag i vold:  - Vi har vendt hver en sten for at undgå en gentagelse

RisskovLIV

Parti er klar til at opkøbe villaer for at bygge almene boliger

RisskovLIV

Vaks kvinde skrev registreringsnummer ned: Mulig seriekrænker fra Mollerup er sigtet

Østjyllands Politi kan takke en 43-årig kvinde for, at de tirsdag kunne anholde en 26-årig mand og sigte ham for blufærdighedskrænkelse i Mollerup Skov. Det sker efter, at en mulig seriekrænker har været på spil mindst fem gange i skoven den forgangne måneds tid.

RisskovLIV

Vejforening taber endnu en klagesag:  Forstå hele sagen om nyt etagebyggeri på stikvej i Risskov

Nedrivningsarbejdet er så småt gået i gang, og vejforeningen på L. P. Bechs Vejs håb om at få sat en stopper for byggeriet af en etagebolig med fire lejligheder er endegyldigt skudt i sænk.

RisskovLIV

Enhedslisten vil have flere almene boliger til Risskov: - Vi er åbne for at opkøbe villaer for at bygge billigere boliger

Forskellen er til at få øje på, for mens 74 procent af boligerne i Søndervangskolens skoledistrikt i Viby er almene, er tallet for Strandskolens distrikt blot to procent.

RisskovLIV

Boligmarkedet i Vejlby-Risskov er stadig brandvarmt

RisskovLIV

Trods verdenssituationen: Der er stadig masser blus på boligmarkedet i Vejlby-Risskov

RisskovLIV

Lokal blotter får Lene til at lære afværgeteknikker fra sig: Hvis du kvæler hende bagfra, ender du på røven i en armlås

RisskovLIV

Mindre grønt, men mere plads til grå guld: Udvidelse af plejehjem til 45 mio. skal vedtages efter sommerferien

RisskovLIV

Ingen adgang for gangbesværede: Nu bliver håbløs letbanestation måske ændret

RisskovLIV

I baglokalet til en farvehandel: Vidste du, at en af Aarhus' bedste ølbutikker ligger i Vejlby?

RisskovLIV

Risskov-firma opkøber grund: Forladt bygning baner vejen for 300 boliger

RisskovLIV

Populært spisested kan genopstå som ny restaurant - eller bane vejen for nybyggeri