Er du også ved at blive vanvittig over at lede efter p-plads ved Bindesbøll Byen? Du er ikke alene!
Behovet for p-pladser stiger i takt med at flere borgere rykker ind i Bindesbøll Byen, der i gamle dage dannede ramme omkring Psykiatrisk Hospital.
Nogle borgere rejser kritik over hvordan situationen bliver håndteret, og ved omkringliggende institutioner kan det også mærkes, at der er kommet flere biler til området.
De regler og retningslinjer, der er i lokalplanen for byggeriet, er overholdt, men alligevel frygter borgerne i området, at det bliver endnu sværere, når alt byggeriet er færdigt.
I gamle dage var det Psykiatrien i Risskov, men nu bor der rigtig mange mennesker uden sindslidelser i nybyggede og nyrenoverede lejligheder, og der er flere på vej. Mange mennesker medfører ofte mange biler, og for borgerne i Bindesbøll Byen er det ikke en undtagelse.
De mange biler skal jo også parkeres, og det sætter pres på området omkring det nye byggeri. Der holder flere og flere biler på vejene, og borgerne og boligadministrationen kommer på kreative løsninger for at komme problemet til livs.
I lokalplanen for det store byggeri, der i sidste ende kommer til at bestå af 1.200 boliger, er der angivet, hvor mange parkeringspladser, der skal være til rådighed pr. lejlighed. Nordstern, der er ejendomsudviklere og totalentreprenører, har stået for det meste af byggeriet, forklarer, at de har gjort, hvad de skulle for at imødekomme borgernes behov.
- Vi har etableret det antal parkeringspladser, der er krævet i den foreliggende lokalplan, forklarer direktør for udvikling vest i Nordstern, Henrik Hoffmann.
Så der ér altså parkeringsmuligheder i det nye boligområde, og regler og retningslinjer er overholdt. Alligevel kan det være en kamp at få plads til alle bilerne i området. Især hvis beboerne får gæster til for eksempel fødselsdage, er der ikke mange muligheder for, at de kan parkere.
Tvivlsomme løsningsforslag
DEAS, som er boligadministrator for de lejligheder, der er placeret i det gamle Psykiatriske Hospital, har prøvet at imødekomme behovet for ekstra parkering i et brev, de har sendt ud til beboerne. De henviser til at benytte alternative parkeringsmuligheder.
Nogle borgere rynker lidt på næsen over måden parkeringssituationen er blevet håndteret på.
- Det er dybt kritisabelt, at man ikke har tænkt på at sørge for flere pladser til gæsteparkering, når man skaber sådan et nyt boligområde, siger Rikke Kristiansen, der bor i Bindesbøll Byen, og fortsætter:
- Der er plads nok til, at vi selv kan parkere vores biler ved lejlighederne, men når der bor to personer med to biler i de fleste lejligheder, er det ikke til at få licens til gæster. Der er ikke tidsbegrænset parkering eller betalingsparkering. Derudover synes jeg, at det er lidt frækt, at boligadministrationen henviser til institutioner og ikke mindst kirken i nærheden.
Brevet informerer, om hvor mange pladser og parkeringslicenser, der er tilgængeligt for hvert lejemål i den flotte gamle hospitalsbygning.
Men skulle det ikke være nok, skriver de:
- Alternativ må jeres gæster parkere på de omkringliggende veje eller arealer, hvor der ikke er kontrol. Der er langs Ellen Jensens Gade 1-9 samt på de andre hovedveje, flere ukontrollerede pladser, der kan benyttes uden licens. Der er ligeledes parkeringsmuligheder ved kirken og de omkringliggende institutioner.
Der er ikke noget forkert i, hvordan parkeringssituationen bliver håndteret, og reglerne for hvor mange parkeringspladser man skal tilbyde, er overholdt.
- Vi forsøger at imødekomme lejerne indenfor de forhold lokalplanen foreskriver, og vi er i løbende dialog med relevante aktører for at håndtere de forespørgsler og behov fra lejerne i området, lyder det fra DEAS Group.
Bekymring hos naboerne
Men hos de omkringliggende institutioner og Risskov Kirke undrer de sig over, at sådan et brev bliver sendt ud. Især når de ikke selv har modtaget det føromtalte brev eller er blevet taget med på råd.
Hos Risskov Kirke, der er nabo til boligområdet, forklarer menighedsrådsformand, Rie Bangsgaard Vestergaard, at de også mærker det stigende antal borgere og behovet for parkeringspladser.
- Vi har ikke bemærket, at der er flere der bruger vores parkeringsplads, men det kan sådan et brev måske ændre på, siger Rie Bangsgaard Vestergaard og uddyber:
- Vi har lagt mærke til, at der holder flere biler på vejene på de omkringliggende veje, og det er også noget, vi taler om, når vi ser på byggeriet, der vokser.
I Vuggestuen Solsikken oplevede de store problemer, da byggeriet gik i gang til Bindesbøll Byen. Parkeringspladsen ud for vuggestuen blev brugt meget, og det gjorde, at forældre og ansatte ikke altid kunne finde plads til deres biler.
Anni Møller der er pædagogisk leder i Vuggestuen Solsikken fortæller, at de kiggede på forskellige løsninger, da de mærkede den øgede brug af deres parkeringsplads.
- Vi deler plads med børnehaven, Under Bøgen, og vi endte med at finde en løsning, hvor vi fik en fra teknisk afdeling i Aarhus Kommune til at lave skilte, der informerer om, at man ikke må parkere på vores pladser i arbejdstiderne medmindre man er ansat eller er forældre, siger Anni Møller.
De to institutioner har brugsret over parkeringspladsen, og derfor måtte de altså godt markere, at pladsen ikke er til offentlig brug, forklarer Anni Møller, men understreger, at de ikke ser noget problem, i at folk bruger dem udenfor deres åbningstider.
- Ham, der skulle udforme skiltene, mente, at vi var for gode af os, men vi kan godt se, at der er behov for flere pladser i området. Når vi er færdige med at bruge dem i dagtimerne, ser vi ikke noget problem i at borgerne i området holder på vores pladsen.
Det er ikke kun hos institutionerne selv, at Anni Møller har bemærket den øgede brug af omkringliggende parkeringspladser og veje.
- Vi ligger lige op ad Risskov kirke, og når der er begravelse der, kan vi se, at har de et problem, for før kunne man holde frit på vejene rundt omkring, men det kan de ikke nu, for de er optaget.
Selvom Rie Bangsgaard Vestergaard ikke mener, at de har mærket så meget til flere parkerede biler endnu, kan hun godt frygte for fremtiden, når det kommer til parkering i de tidsrum, hvor kirken selv har behov for deres pladser.
- Vi er ikke dem der griber til våben først, men jeg kan da blive bekymret for, hvordan det kommer til at fungere på sigt, siger menighedsrådsformanden og fortsætter:
- Vi kan jo se på vores sognetal, at der flytter flere til området, og det betyder også, at kirken bliver brugt oftere. Så vi har flere dåb, flere bryllupper og flere begravelser. Det giver jo også et øget behov fra vores egen side i forhold til at skulle bruge parkeringspladsen og de omkringliggende veje. Og så er det jo ikke særligt sjovt, hvis der er optaget.