'Det er katastrofalt' - Kommunen kigger på muligheden for at lave grøn oase for psykisk sårbare mennesker om til p-pladser for pendlere
Efter ønske fra lokale vil Aarhus Kommune gerne stoppe pendlere i at parkere på p-pladsen nær Riis Skov for enden af Stationsgade, men er i den ombæring på udkig efter et alternativt sted, hvor pendlerne kan stille bilen.
Og i første omgang har Teknik og Miljø skitseret et tidligt projekt, hvor parkeringspladserne bliver anlagt klos op og ned af letbanestoppet ved Risskov Strandpark.
Det kan lyde som sund fornuft, men hagen er bare, at man med forslaget vil inddrage knap halvdelen af Gallo Gartneriets grønne oase for psykisk sårbare mennesker for i stedet at skabe p-pladser til biler.
Den ide møder nu modstand fra gartneriets bestyrelse, fællesrådet og Grundejerforeningen Vejlby Krat, hvem kommunen forsøger at tilgodese ved at flytte den eksisterende pendlerplads ved indgangen til Riis Skov.
- Det er positivt, at de inddrager os tidligt i processen, men vi oplever lidt forslaget som en studehandel. At hvis vi skal have tidsbegrænset parkering nær Riis Skov, skal vi acceptere, at man inddrager halvdelen af gartneriet, fortæller Kirsten Malling, der er repræsentant for Vejlby Krat Grundejerforenings trafikgruppe.
Det er en rigtig, rigtig dårlig ide.
Sådan lød den enstemmige respons under et møde i Gallo Gartneriet, da Aarhus Kommune i starten af februar præsenterede de tidlige skitser for, hvordan man kunne inddrage halvdelen af Gallo Gartneriets areal for i stedet at etablere parkeringspladser til pendlere.
Som du nok kan høre, faldt det ikke i god jord hos de fremmødte repræsentanter for Gallo Gartneriets egen bestyrelse, Vejlby Krats Grundejerforening eller Vejlby Risskov Fællesråd.
- Jeg synes, det er en katastrofal tanke. Gallo Gartneriet har en fantastisk historie og er måske noget af det sidste, der er tilbage det gamle psykiatriske hospital, så det er et stykke af Risskovs DNA, man her overvejer at fjerne, siger mødedeltager Steffen Wich, medlem af Vejlby Risskov Fællesråd og Aarhus Byråd for Socialdemokratiet.
- Og så har gartneriet en funktion. Det er et værested for psykisk sårbare mennesker, hvor man har stor succes med at få folk tilbage i arbejde eller uddannelse, så jeg synes, man har ramt ved siden af skiven med dette forslag.
Kommunen kan gøre, hvad de vil med jorden
Siden slutfirserne har Gallo Gartneriet mellem Rolighedsvej og Risskov Strandpark været en grøn oase, hvor psykisk sårbare mennesker har kunnet komme og få jord under neglene. I løbet af en sæson kommer der knap 60 mennesker i gartneriet - nogle i skånejobs, mens andre, eksempelvis stressramte, kommer på rekreative forløb via en aftale med Sociale Forhold og Beskæftigelse.
De naturskønne omgivelser med udsigt over Aarhus Bugten er en god medicin, og det understøtter statistikken også. Beliggenheden har bare en bagside. Tidligere har man været i konflikt med BaneDanmark på grund af Grenaabanen, og nu kan godt halvdelen af gartneriets jord ende som parkeringspladser til letbanestoppet ved Risskov Strandpark.
- Aarhus Kommune ejer jorden, og gartneriet har en brugeraftalen med kommunen. Vi betaler ikke noget, men i en aftale fra 2020 lyder det, at gartneriet kan blive tvunget til at afgive plads, hvis Aarhus Kommune har behov for at skabe cykel- og bilparkering ved letbanestoppet, fortæller Kirsten Malling Olsen, der er bestyrelsesforkvinde for Gallo Gartneriet.
Det er den mulighed, Aarhus Kommune nu undersøger nærmere. Det skyldes, at beboerne 100 meter derfra på Stationsgade længe har efterspurgt, at man indfører tidsbegrænset parkering ved parkeringspladsen for foden af indgangen til Riis Skov.
Borgerne i Stationsgade ønsker ikke studehandel
Den bliver i øjeblikket brugt af pendlere, og det skaber ifølge Grundejerforeningen Vejlby Krat flere farlige situationer i myldretiderne, når en stor mængde cyklister og pendlere i bil kører igennem snævre Stationsgade.
Men hvor skal pendlerne så parkere? - Set med kommunens briller er den oplagte og først forefaldende placering for parkeringspladsen ved letbanestoppet Risskov Strandpark, og det er derfor, man nu har Gallo Gartneriets jord i spil.
Men heller ikke Vejlby Krat Grundejerforening kan støtte op om ideen, der kan koste Gallo Gartneriet halvdelen af sit areal. Det fortæller Kirsten Malling Olsen, der, foruden at være bestyrelsesforkvinde for Gallo Gartneriet, også er repræsentant for Grundejerforeningen Vejlby Krats trafikgruppe.
- Det er positivt, at de inddrager os tidligt i processen, men vi oplever lidt forslaget som en studehandel. At hvis vi skal have tidsbegrænset parkering nær Riis Skov, skal vi acceptere, at man inddrager halvdelen af gartneriet, fortæller Kirsten Malling Olsen og tilføjer:
- Jeg taler med to kasketter, men jeg kan med absolut sikkerhed sige, at Vejlby Krat Grundejerforening heller ikke støtter op om, at man inddrager gartneriets jord. Der er enighed om, at det er godt, at psykisk sårbare har et naturskønt sted, de kan komme for at få det bedre.
Sagen har ikke været til politisk stillingtagen endnu
Blandt de tre inviterede interessenter til mødet i begyndelsen af februar er der altså bred enighed om, at Aarhus Kommune IKKE bør inddrage Gallo Gartneriets jord i jagten på et sted at placere et såkaldt mobilitetsknudepunkt.
Men selvom forslaget og skitserne ikke ligefrem er blevet modtaget med kyshånd, har Aarhus Kommune ikke trukket følehornene til sig endnu.
- Ideen var at flytte parkeringspladsen tættere på letbanestoppet ved Risskov Strandpark. Der ligger Gallo Gartneriet, og ideen er ikke længere end, at vi tog det første naturlige skridt og tog en åben drøftelse med de lokale aktører om, hvorvidt forslaget har nogen gang på jorden, fortæller Gustav Friis, der er projektleder for Mobilitet under Teknik og Miljø.
- Status er, at der ikke er truffet nogen beslutning om noget som helst. Vi er i en undersøgende fase og er kommet med et oplæg, som vi har fået respons på. Den præsenterer vi rådmanden for, men han har endnu ikke haft mulighed for at tage politisk stilling til sagen.
Alle tre aktører, der var inviteret til mødet, synes ikke, at forslaget har nogen gang på jorden. Hvilken betydning får det?
- Det betyder, at det indgår i den politiske stillingtagen, der skal tages nu. Vi forsøger at inddrage tidligt i processen, og sådan et møde kan have alle mulige udfaldsrum. Nu faldt dette møde ud til én side, og det er noteret som en del af baggrunden for en fremtidig beslutning, siger Gustav Friis.
Der er alternativer både langt væk og tæt på
Men når en fremtidig beslutning skal træffes, burde man ifølge Steffen Wich (S) se sig om efter alternative placeringer til pendlerparkeringspladserne - og gerne længere væk, hvis målsætningen er at få bilister over i letbanen.
- Hvis man gerne vil lave en pendlerparkeringsplads, forstår jeg ikke, at man overvejer at anlægge den her. Der er allerede biler og trafik nok på denne del af Risskov, og hvis det virkelig handler om at få folk til at pendle med letbanen, hvorfor så ikke bruge stationerne ved Vestre Strandallé eller Torsøvej i stedet?
Men hvis man fra kommunens side står fast på, at der skal skabes en parkeringsplads nær letbanestoppet ved Risskov Strandpark, foreslår Steffen Wich et alternativ til at tromle en anseelig del af Gallo Gartneriets have.
- Vi har allerede en relativt ny parkeringsplads til brugerne af Risskov Strandpark. I forlængelse af den ligger der endnu et stykke jord, som kommunen også ejer. Jeg synes, man skylder at undersøge det nærmere, før man begynder at skabe usikkerhed omkring Gallo Gartneriets fremtid, siger Steffen Wich.
Ifølge Gustav Friis, projektleder fra Mobilitet, er den tomme grund nu en placering, som forvaltningen kigger nærmere på.