Kører vi pænere? - Færre bilister bliver blitzet i Risskov, men en vej er stadig en udfordring
Er folk vitterligt begyndt at køre pænere i Vejlby Risskov?
Noget tyder på det. Østjyllands Politi har foretaget flere lokale fartmålinger i 2022 end sidste år, men der er gået markant færre bilister i fotofælderne.
Det kan skyldes flere ting, vurderer politikommissær ved Østjyllands Politis færdselsafdeling, Lars Bisgaard.
- Vi kan se på tallene, at det har en effekt, og generelt er hastigheden kommet betragteligt ned. Men selvom vi gerne vil tage hele æren, så vil det nok være utroværdigt at gøre, for der kan være flere grunde. Jeg har en mistanke om, at folk kører langsommere for at spare benzin på grund af de høje priser. Jeg tror også, at mange har fundet ud af, at fart er en utryghedsfaktor, siger han.
Det ses tydeligt på en vej som Vestre Strandallé. Til gengæld har de fartglade bilister tilsyneladende ikke forstået et vink med en vognstang på en vej som Sindalsvej, hvor der ifølge Østjyllands Politi fortsat er udfordringer med farten.
Er lokale bilister blevet til trafikale dydsmønstre på de seneste 365 dage, er det klima-samvittigheden eller stigende benzinpriser, der presser, eller har Østjyllands Politi holdt mindre i vejkanten med sine hvide fotovogne?
Forklaringerne kan være mange, og det er måske en kombination af flere ting. Tallene taler dog et tydeligt sprog. Der er sket et markant fald i antallet af bilister, der i 2022 er blevet blitzet i at køre for hurtigt i politiets fartkontroller i Risskov i forhold til sidste år.
Det viser en aktindsigt fra Østjyllands Politi.
I 2021 modtog 1.272 bilister en besked fra ordensmagten om, at de havde kørt hurtigere end den tilladte fartgrænse på veje som Grenåvej, Vestre Strandallé og Sindalsvej. I år er tallet faldet til 689.
Tendensen er den samme over hele kommunen. Der var ved udgangen af september i år udskrevet cirka halvt så mange fartbøder fra fartkontrollerne som i hele 2021.
Indsatsen virker - men politiet kan ikke tage hele æren
Det er naturligvis gode takter, at bøderne bliver færre, og derfor er politikommissær ved Østjyllands Politis færdselsafdeling Lars Bisgaard glad for at se, at indsatsen har en effekt.
- Vi kan se på tallene, at det har en effekt, og generelt er hastigheden kommet betragteligt ned. Men selvom vi gerne vil tage hele æren, så vil det nok være utroværdigt at gøre, for der kan være flere grunde. Jeg har en mistanke om, at folk kører langsommere for at spare benzin på grund af de høje priser. Jeg tror også, at mange har fundet ud af, at fart er en utryghedsfaktor, siger han.
Kan nedgangen i antallet af bøder skyldes, at I har været ude med færre kontroller i år i forhold til sidste år?
- Vi kører nærmest det samme antal måletimer på hele året. Så det skulle gerne være det samme, siger Lars Bisgaard.
Flere målinger - færre fartsyndere
Men hvor bliver måletimerne så brugt?
Ifølge Laust Jakobsen, specialkonsulent ved færdselsafdelingen, har Østjyllands Politi omkring 1.300 forskellige målesteder i politikredsen, og prioriteringen kan have været anderledes i år.
Hvor de hvide fotovogne eksempelvis holdt én og to gange på henholdsvis Stenagervej og Vejlby Centervej i 2021, og der blev registreret i alt 18 fartsyndere, er der ikke blevet foretaget fartkontroller på disse veje i år.
I alt har Østjyllands Politi været til stede på veje i Vejlby Risskov 38 gange i år mod 25 sidste år. Indsatsen har dog særligt været målrettet to veje: Sindalsvej og Vestre Strandallé. På sidstnævnte har man eksempelvis foretaget 16 målinger mod 10 i 2021.
- Hvis der er veje med mange sager, vil det typisk også være steder, hvor vi følger op året efter, siger Laust Jakobsen.
Den glædelige nyhed er, at der trods flere fartkontroller er langt færre bilister, der er blevet fanget med foden presset for hårdt mod speederen langs Vestre Strandallé.
467 kørte for stærkt i 2021. 136 har kørt for stærkt i år. Det kunne indikere, at politiets indsats virker.
- Det har en virkning, når vi holder meget på en strækning, for så ved folk, at vi er til stede. Men det er klart, at vi forsøger at være på så mange veje som muligt. Folk skulle gerne have en mistanke om, at vi kan være 1.300 forskellige steder, for så bliver de nødt til at køre pænt over det hele, fortæller Laust Jakobsen.
Sæt farten ned på Sindalsvej
Sindalsvej er til gengæld et godt eksempel på, at det tager tid at fordrive folks indre fartdjævel. Med sine 343 registrerede hastighedsovertrædelser er det den eneste vej i 8240 Risskov, hvor antallet af bilister, der har måttet smile til kameraet på en af politiets fotovogne, er steget.
Den naturlige forklaring er, at der er blevet foretaget flere kontroller, men det vedvarende antal bøder og klip i kørekortet viser også, at der er et behov på netop Sindalsvej.
- Vi har ikke været så meget på Sindalsvej i de forgangne år, men vi har registreret, at der er en udfordring, for folk bliver ved med at køre for stærkt på vejen, siger Laust Jakobsen.
- Når vi finder veje, hvor folk fortsætter med at køre for stærkt, henvender vi os til kommunen for at se, om vi kan finde en løsning. Skal vi have skiltet bedre, eller skal vi gøre brug af andre tiltag? Hvad gør vi?