Hvor går grænsen? - Ni grundejere venter på grønt lys til at sætte gang i Risskovs næste store lokalplan
Der er blevet byudviklet meget langs Lystrupvej i de forgangne år, men er grænsen nået, eller kan man inddrage endnu et stykke af det gamle industrikvarter?
Det venter ni grundejere mellem Mossøvej og Vejlbjergvej nu på, at Aarhus Kommune tager stilling til. Blandt dem er Morten Hauerbach, der ikke mener, det er ideelt at stoppe byomdannelsen ved Latyrusvej - hverken for ham som grundejer eller for de nuværende og kommende beboere i de mange tilstødende byggerier.
- Jeg tror ikke, at beboerne i de nye boligbyggerier kigger ned på vores slidte erhvervsbygninger og tænker, at det er et skønt område, ligesom der kører masser tung trafik på samme vej, hvor små børn skal lære at cykle, og hvor man planlægger at placere en dagsinstitution, siger Morten Hauerbach.
Hvor går grænsen for den store byomdannelse, der i disse år finder sted i industrikvarteret på den vestlige side af Lystrupvej?
Det spørgsmål venter Morten Hauerbach nu på, at Teknik og Miljø tager stilling til.
Sammen med otte andre grundejere ønsker Morten Hauerbach nemlig at sætte gang i en ny lokalplansag, der skal ændre området mellem Mossøvej og Vejlbjergvej fra småerhverv bestående af alt fra autolakerere og revisorer til fem karréer med blandet boligbyggeri og erhvervsejendomme.
Spørger man Morten Hauerbach, der selv ejer tre grunde i klyngen, mener han ikke, at den naturlige grænse for byomdannelsen er nået endnu.
- Vi synes, der er et klart skel mellem vores små og mellemstore virksomheder og den tungere industri på den modsatte side af Vejlbjergvej, så vejen kunne udgøre en helt naturlig og defineret grænse for hele byomdannelsen langs Lystrupvej, siger Morten Hauerbach, der blandt andet ejer bygningen med bokseklubben Rules og fitnesscentret Strong Curves, til RisskovLIV.
Tung trafik blandt bløde trafikanter
Han mener, at den nuværende linjeføring mellem de mange nye lokalplaner og det resterende industri i området er alt andet end ideel. Mossøvej er eksempelvis skillelinjen, der deler hans og de andre grundejere i områdets ejendomme fra lokalplanforslaget for Latyrusvej.
Det forslag, som du kan læse mere om her, indeholder op mod 370 nye boliger og en ny dagsinstitution, der planlægges opført ud mod Mossøvej. En vej, hvor der hver dag kører masser tung trafik.
- Jeg tror ikke, at beboerne i de nye boligbyggerier kigger ned på vores slidte erhvervsbygninger og tænker, at det er et skønt område, ligesom der kører masser tung trafik på samme vej, hvor små børn skal lære at cykle, og hvor man planlægger at placere en dagsinstitution, siger Morten Hauerbach og tilføjer:
- Set med mine øjne er øvelsen, at kommunen skal have færdiggjort omdannelsen af området, så den tunge trafik ikke bliver ledt lige ind i et beboelsesområde.
Du har selv mindst én velfungerende erhvervsbygning i området, så hvad er dit incitament til at ville omdanne det?
- Jeg har tidligere solgt to af mine ejendomme til byudvikling ved Arresøvej. Det var en god forretning, men det gav mig også blod på tanden og lyst til selv at tage del i det stadie, hvor man skaber noget. Jeg vil gerne skabe noget, der ikke fornærmer nogen, og som man kan være stolt af om fem såvel som om 30 år, lyder svaret fra Morten Hauerbach.
Byrådsmedlem er positiv over for projektet
Med en placering i smørhullet mellem det mulige boligbyggeri ved Latyrusvej samt erhvervsbygningerne på den modsatte side af Vejlbjergvej og Lystrupvej har Morten Hauerbach svært ved at se, hvem der skulle være modstandere af hans og grundejernes byggeplaner.
En stopklods har tidligere været afstandskravene til blandt andet Post Nords Pakkecentral nær Torsøvej Station og den tungere industri på den modsatte side af Vejlbjergvej, men ifølge Morten Hauerbach er der taget højde for de mulige gener, som virksomhederne kan forårsage for fremtidige beboere.
- I øjeblikket støjer virksomhederne på den modsatte side ikke meget, men det er klart, at der kan ske udskiftning. Derfor har vi haft et ingeniørfirma til at lave støjberegninger, så vi har taget højde for, hvad der skal til af støjvolde og støjhegn, siger Morten Hauerbach.
Beregningerne er kommet Teknik og Miljø i hænde, og forsamlingen af grundejere afventer nu et svar på, om kommunen og rådmand Nicolaj Bang (KF) kan give grønt lys til at igangsætte arbejdet med en ny lokalplan for området.
Den vurdering ønsker Gert Bjerregaard (V) også først at se, inden han tager endeligt stilling til projektforslaget, men som udgangspunkt af medlemmet af Teknisk Udvalg positivt stemt over for ideen om at fortsætte byomdannelsen langs Lystrupvej.
- Jeg synes, det giver god mening at rykke på grænsen for byomdannelsen, så den tunge trafik ikke bliver ledt op i et område, hvor der fremover også vil være boliger og dagsinstitutioner, siger Gert Bjerregaard og tilføjer:
- Det er noget gammelt industri, der ligger i området, så set med mine øjne ville det være en forskønnelse at bygge boliger og lave en naturlig afgrænsning ved Vejlbjergvej, men det er klart, at der er nogle støjmæssige hensyn, som der skal være helt styr på.