Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger RisskovLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Nu er der håb forude for gangbesværede og kørestolsbrugere, der ikke kan bruge Aarhus' mest utilgængelige station - nemlig Torsøvej Station. Foto: Jens Thaysen

Håb om ændringer på håbløs letbanestation i Vejlby-Risskov

Lillemands hjerne var ved at eksplodere i signalstoffer, da jeg søndag havde min knap toårige søn med i et letbanetog fra Torsøvej Station mod Dokk1 for første gang. Små størrelser, store oplevelser, for han sad musestille på farfars skød og aede tryghedssøgende hans hånd, mens han så Risskov og Aarhus Bugten passere forbi sig.

Desværre er det stadigvæk sådan, at gangbesværede, kørestolsbrugere og personer med lidt mindre børn på slæb i en barnevogn har svært ved eller er helt forhindret i at få en lignende oplevelse i letbanen fra Torsøvej Station.

For forvaltningen i Aarhus Kommune har selv udråbt stationen til at være den mest utilgængelige letbanestation, da en gangbro med tredive trin afskiller perronerne. Det betyder i praksis, at du kun kan tage letbanen i den ene retning, hvis du ikke er i stand til at krydse broen.

Men der er måske en løsning på vej. RisskovLIV kan nu fortælle, at Aarhus Kommune har ansøgt om midler fra en massiv millionpulje, og skulle der blive drysset statslige midler ud til forvaltningen, er pengene i høj grad øremærket til at gøre Torsøvej Station tilgængelig for alle.

Det manglede også bare. Omkring 2.700 boliger er og bliver disse år banket op på begge sider af stationen, og nybyggerierne inkluderer altså også handikapvenlige lejligheder og ældreboliger.

Fra noget der mangler, til noget du måske ikke vidste, du gik og manglede. "Livet er herligt – men intet er dog som et stort velskænket glas øl," skrev Storm P engang, og kan du tilslutte dig det, så bør du måske besøge Tidens Farver i Vejlby.

Jeg anede det ikke, men med omkring 150 specialøl på køl er farvehandlen blevet kåret til et af byens bedste ølsteder af foreningen Danske Ølentusiaster. Så mangler du kolorit i hverdagen, så kan du få både maling og gyldne dråber i butikken. Jeg købte selv et par stykker, og de er altså væk nu - det kan du vel godt betragte som en anbefaling :)

Og så slutter vi faktisk, hvor vi startede. I området omkring Torsøvej Station på Vejlby-siden har ejendomsudviklerne fra Nordre Strandvej, 1927 Estate, opkøbt en række byggegrunde. Der ryger en efterladt bygning i svinget her og der, men de baner efter planen vejen for omkring 300 boliger - hvis visualiseringer du selv kan få syn for i dette nyhedsbrev.

Nu drager jeg på efteruddannelse i et par dage, men I er altid hjertens velkomne til at kontakte mig på 2090 6277 eller krkie@risskovliv.dk med et tip til historier eller bare til en sludder for en sladder.

Billede af Kristoffer Krogh Kiesbye
Billede af skribentens underskrift Kristoffer Krogh Kiesbye Journalist
Sammen med partifællen Jesper Kjeldsen (S) sendte Steffen Wich i sidste uge en såkaldt 10 dages forespørgsel til forvaltningen i Aarhus Kommune for at få svar på, hvad det vil koste, og hvor man er i processen med at få gjort Torsøvej Station tilgængelig for alle. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Ingen adgang for gangbesværede: Nu bliver håbløs letbanestation måske ændret

Ifølge forvaltningen er Torsøvej Station formentlig den mindst tilgængelig letbanestation tilbage i hele Aarhus Kommune, og RisskovLIV har tidligere beskrevet, hvordan gangbesværede og kørestolsbrugere fra de nybyggede områder på begge sider af skinnerne er noget nær forhindret i at bruge letbanen.

Heldigvis kan der være godt nyt på vej. Forvaltningen er opmærksom på udfordringerne, og man har nu ansøgt om midler fra en statslige pulje på 650 millioner kroner øremærket bedre tilgængelighed.

Meningen er, at de mulige midler herfra skal bruges på at gøre netop Torsøvej Station til en station for alle. Fra politisk side er man nu også på sagen, og Steffen Wich (S) håber på, at man kan finde en løsning med eller uden statslige støttekroner.

- Det kan ikke passe, at man ikke kan bo herude eller besøge sine venner og familie, fordi man er forhindret i at krydse en gangbro. Det skal løses, siger lokalpolitikeren til RisskovLIV.

For gangbesværede, kørestolsbrugere eller folk med barnevogn er Torsøvej Station næsten umulig at benytte sig af. Nu kan der være en løsning på vej. Socialdemokratiet vil nu have undersøgt, om statslig kæmpepulje kan være med til at øge tilgængeligheden.

Er du gangbesværet, er det helt gak-gak at tage letbanen til Aarhus fra Torsøvej Station, for en gangbro med tredive trin adskiller de to perroner.

Står du eksempelvis på Risskov-siden af skinnerne, er du nødt til at tage toget i den forkerte retning til Lystrup for at skifte til en ny afgang derfra. Står du på Vejlby-siden, kan du tage letbanen mod Aarhus. Her opstår problemet i stedet på hjemvejen, når du skal krydse gangbroen for at komme hjem.

Men nu er der sat gang i en proces, som i bedste fald kan betyde, at gangbesværede, kørestolsbrugere eller personer med barnevogn kan benytte sig af Torsøvej Station i mere end én retning.

Transportministeriet har nemlig afsat en pulje på 650 millioner kroner, der skal øge tilgængeligheden på landets stationer. Den har forvaltningen i Aarhus Kommune nu ansøgt om midler fra, netop med det formål at få styr på udfordringerne ved Torsøvej Station.

- Torsøvej Station er den mest utilgængelige station, som bliver brugt af mange. Derfor prøver vi at finde en løsning, og til det formål har vi ansøgt om midler fra puljen, siger Kim Josefsen, der er kontraktholder for kollektiv trafik i Aarhus Kommune.

Stationen er ikke fulgt med byudviklingen

Udfordringerne med tilgængeligheden på Torsøvej Station er kun blevet større i takt med, at erhvervsområderne på hver side af skinnerne i disse år bliver omdannet til boligområder med tusindvis af boliger.

På Vejlby-siden opføres Nordlandet med 700 lejligheder. Modsat kommer Risskov Engpark og Risskov Engby til at rumme mere end 2.000 boliger. I en af disse bor kørestolsbrugeren Katrine Jensen, som her tidligere har beskrevet problematikken med gangbroen til RisskovLIV:

- Det er næsten en stressfaktor, at man hele tiden skal tænke i omveje, og det ville være så dejligt, hvis jeg kunne besøge - og blive besøgt - af mine venner uden problemer. De reklamerer jo med letbanen, når man flytter hertil, men man kan ikke bare bede sin omgangskreds om at tage den herud.

Katrine Jensen og Thea Søndergaard har tidligere beskrevet over for RisskovLIV, hvordan de ikke kan bruge letbanen fra Torsøvej Station på grund af gangbroen. Begge bor i de nybyggede områder på Risskov-siden af skinnerne.

Spørger man byrådspolitiker og medlem af Teknisk Udvalg, Steffen Wich (S,) burde det selvfølgelig ikke være sådan. Han har også været opmærksom på problematikken og sendte sidste uge en såkaldt 10 dages forespørgsel til forvaltningen for at forhøre sig om, hvordan man kan gøre letbanestationen tilgængelig for alle.

- Det er jo ikke bare en mark på den ene side af stationen og en eng på den anden, og som lokal kan jeg desværre konstatere, at der er mange af områdets nye beboere, der ikke kan bruge stationen. Det skal vi have løst, for det her skriger til himlen efter bedre fremkommelighed og samhørighed, siger Steffen Wich, der er glad for, at forvaltningen har ansøgt om midlerne fra den statslige pulje.

En løsning skal findes

I Aarhus Kommunes anlægsafdeling har man længe været opmærksomme på, at Torsøvej Station voldte problemer for gangbesværede. Derfor har man nu søgt den statslige millionpulje, og i forvaltningen er man allerede ved at teste en mulig løsning på stationen i Malling, som forhåbentlig kan bane vejen for forbedringer for Torsøvej Station.

- Elevatorer er dyre i drift og er dybest set ikke særligt tilgængelige, så vi synes, den bedste løsning er at gøre det muligt bare at krydse skinnerne, ligesom man eksempelvis kan langs havnepromenaden i Aarhus. Det skal vi til at teste i Malling, og det gør vi for at se, om samme løsning kan bruges efterfølgende ved Torsøvej Station, siger Carsten Thomsen.

Det har været en omstændelig affære, da det kræver alskens tilladelser fra forskellige myndigheder at ændre i infrastrukturen. Men nu kan anlægsprocessen begynde, og ifølge Carsten Thomsen er omkostningerne ved ændringerne i Malling ikke noget, der vælter anlægsbudgettet.

Han vurderer til gengæld, at det vil være mere krævende og dyrere at gøre Torsøvej Station brugbar for alle. Derfor kan de statslige midler fra Transportministeriet sagtens gøre gavn.

- Torsøvej Station er et godt sted at foretage ændringer, men arbejdet vil være mere omfattende end i Malling, for der skal flere nye tiltag til, og der vil være flere mennesker, der skal bruge stationen, siger Carsten Thomsen og tilføjer:

- Jeg vil tro, at puljemidlerne vil kunne gøre en forskel, men jeg kan ikke sige det endeligt.

Men selv hvis det viser sig, at Aarhus Kommune ikke kan få del i den statslige millionpulje, håber Steffen Wich på, at Torsøvej Station bliver ændret.

- Det er dyrt, men det er der så meget, der er, og selvom jeg altid har respekt for prioriteringen af økonomien, så er der intet til hinder for, at vi kommer videre og finder ud af, hvad det koster, så vi forhåbentligt kan kigge på finansieringen, siger Steffen Wich.

- Det kan ikke passe, at man ikke kan bo herude eller besøge sine venner og familie, fordi man er forhindret i at krydse en gangbro. Det skal løses.

Gert Lausch, der ejer Tidens Farver-kæden, er måske den første til at opfinde kombinationen af farvehandel og ølbutik. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

I baglokalet til en farvehandel: Vidste du, at en af Aarhus' bedste ølbutikker ligger i Vejlby?

Det er måske de færreste, der ved det, men gennem en årrække har du kunnet købe et stort udvalg af forskellige specialøl i Tidens Farver i Vejlby.

Farvehandel og ølbutik kan lyde som en sær sammenblanding, men livet er altid en fest, når man blander hobby og arbejdstøj sammen - og så giver det glade kunder, fortæller indehaver Gert Lausch.

- Vores vision er godt øl - og endnu mere godt øl. For med godt øl følger glade glade mennesker og gode kunder, og det er bestemt et godt ekstra ben at have på vores farvehandel, for folk kan jo godt lide at komme her.

Foreningen Danske Ølentusiaster har kåret butikken i Vejlby til at være en af Aarhus' bedste ølsteder, for du finder omkring 150 forskellige øl på hylderne. Så er det bare med at gå på jagt.

At blande salg af maling sammen med øl i Tidens Farver i Vejlby fungerer tilsyneladende godt. I dag kan du købe omkring 150 specialøl i farvehandlen ved Tranekærparken, som er blevet kåret til et af byens bedste ølsteder af foreningen Danske Ølentusiaster.

Vidste du, at du ved Tidens Farver ved Tranekærparken i Vejlby kan få både gyldne farver til maling af gavlen og godt til ganen med de gyldne dråber fra op mod 150 forskellige specialøl?

For selv om farvehandel og specialølforretning lyder som en mærkværdig farvelade, så har indehaver Gert Lausch formået at skabe en succesfuld sammenblanding, der har fået en blåstempling af foreningen Danske Ølentusiaster som et af de bedste ølsteder i hele Aarhus.

- Vi har en tilgang, der hedder, at hverdagen skal være sjov, og så gør det ikke noget, at hobbyen bliver blandet ind i arbejdstøjet, siger Gert Lausch til RisskovLIV.

Foruden at være ejer af Tidens Farver-kæden, driver han også Café Albert på Møllevangs Allé nær Storcenter Nord ved siden af en af sine farvehandler. Det var her, han stødte på en ølnørd af format, og således gik det til, at de sammen fik ideen om også at gøre en forretning ud af ølsalget for godt fem år siden.

- Det har været en fest, men det skal ikke forstås som om, vi har været fulde nonstop. Ølverdenen er en fest i udtryk og smage, og bliver man først ramt af en hang til god øl, varer festen ved, selvom jeg måske kun drikker fem genstande om ugen.

- Føtex startede også med at sælge tekstiler, og nu har jeg måske opfundet et koncept med farvehandel og øl, siger Gert Lausch.

Du bliver betjent af en malingsnørd

Øl. I flagskibsbutikken på Møllevangs Allé forhandler man i dag omkring 500 forskellige af slagsen. I Vejlby-butikken er antallet "kun" cirka 150.  Det er nu også rigeligt at holde styr på for butiksbestyrer Annette Frostholm.

- Øl er ikke min force, men det er altid spændende med de ølentusiaster, der kommer i butikken. De er nørdede omkring øl og undersøger alt omkring vores udvalg. Jeg anede faktisk ikke, at der var sådan en hype omkring øl, siger hun.

Annette Frostholm har arbejdet i Tidens Farver siden 2008, så hun er vant til, at Gert Lausch får fikse ideer. Øldelen har sidenhen vist sig som en af de bedre. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Annette Frostholm er uddannet farvehandler. Hun kan nørde med omkring pensler, tapeter, malinger og værktøjer, men nogen øl-connoisseur er hun ikke.

- Jeg startede på helt bar bund, da vi begyndte at forhandle øl for tre år siden, og det er jeg stadig lidt. Men jeg har smagt nogle øl, som jeg ellers aldrig ville have smagt, og jeg forsøger at danne mig nogle retningslinjer og hægte mig lidt på de kunder, der ved rigtig meget, siger Annette Frostholm.

Dem kommer der en del af, men butiksbestyreren tror stadig, det er gået mange lokale øldrikkeres næse forbi, at du kan finde et stort udvalg af specialøl i farvehandlen.

- Det er ikke fordi, øldelen skaber massiv omsætning på farvedelen. Folk kommer nok nærmere for malingen og snubler over nogle spændende øl, som de køber med hjem, men jeg synes også, vi har ølkunder, der er begyndt at handle maling her, siger Annette Frostholm.

Øl giver glade kunder

Men det skulle også helst være sådan, at der er mest fokus på farvedelen af gesjæften, understreger Gert Lausch.

- Jeg ved en del om øl, men jeg ved mere om farver, og det er malingen, der er det bærende element. Det er heller ikke alle de ansatte i butikkerne, der er lige skarpe på øllet, men de kan nørde maling, siger han.

Der er omkring 150 specialøl i Tidens Farver i Vejlby. Savner du et endnu større udvalg, skal du besøge forretningen ved Møllevangs Allé. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Dermed ikke sagt, at øl-eventyret ikke kan blive endnu større. Ølafdelingerne i Tidens Farver-butikkerne har vundet adskillige ølpriser, og det viser, at de har deres berettigelse.

- Jeg vil ikke sætte en grænse for, hvor stort det kan blive. Efter fem år har vi godt 500 forskellige øl, og så må målet jo være, at vi har et udvalg på omkring 1.000 efter 10 år, siger Gert Lausch og tilføjer:

- Vores vision er godt øl - og endnu mere godt øl. For med godt øl følger glade glade mennesker og gode kunder, og det er bestemt et godt ekstra ben at have på vores farvehandel, for folk kan jo godt lide at komme her.

Sådan er en andel af projektet, som 1927 Estate vil bygge langs Nordlandsvej, skitseret. Foto: 1927 Estate

Risskov-firma opkøber grund: Forladt bygning baner vejen for 300 boliger

Vi ser det til stadighed flere steder i Vejlby-Risskov: Gammelt erhverv bliver omdannet til boliger, og det er også tilfældet langs Nordlandsvej i Vejlby.

1927 Estate har nemlig opkøbt en efterladt lagerbygning samt en række andre byggegrunde mellem Nordlandsvej og Torsøvej Station. Her planlægger ejendomsudviklerne fra Risskov at opføre omkring 300 boliger.

Det er ikke noget odiøst i. Lokalplanen for området har været vedtaget siden 2017, men i mellemtiden har boligmarkedet ændret sig - og en ny stadsarkitekt er blevet ansat. Derfor har projektet også ændret sig en smule, fortæller udviklingsdirektør Anders Horsbøl fra 1927 Estate.

- Vores byggerier kommer til at stikke lidt ud fra resten, for stadsarkitekten havde et ønske om mere liv i facaden, så det har vi rettet til. Arkitektur er en subjektiv størrelse, så nogle ville sige, det er en positiv ændring, andre ville sige, det var dyrere. Måske det også er flottere, men vi er i hvert fald tilfredse, siger han til RisskovLIV.

Risskov-baserede 1927 Estate har opkøbt en forladt lagerbygning og en række andre byggegrunde langs Nordlandsvej.

Modsat træerne og bevoksningen, der har fået lov at vokse frit, er den gamle lagerbygning på Nordlandsvej 64 for længst gået i forfald.  Erhvervsejendommen har gennem en årrække stået tom, men snart baner den vejen for masser liv og flere hundrede nye boliger.

De Risskov-baserede ejendomsudviklere fra 1927 Estate har nemlig opkøbt bygningen og en række andre byggegrunde mellem Nordlandsvej og Torsøvej Station fra investoren Ole Pedersen. Her planlægger firmaet nu at opføre omkring 300 ud af de i alt 800 boliger, som lokalplanen fra 2017 tillader for det tidligere erhvervsområde.

Sådan ser den forladte lagerbygning ved Nordlandsvej ud i dag. Fremover vil den blive erstattet med tre boligblokke og et regnvandsbassin. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

- Vi har planer om at opføre 320 boliger i området og er i gang med at søge om byggetilladelser. Håbet er, at vi kan gå i gang med byggeriet inden sommerferien, siger Anders Horsbøl, udviklingsdirektør i 1927 Estate.

Men selvom første spadestik endnu ikke er taget, er halvdelen af byggeprojektet allerede solgt videre til ejendomsfonden Kinnerton Bæredygtige Boliger. Ifølge Anders Horsbøl overvejer endnu en investor i øjeblikket at købe den anden halvdel.

- Vores opgave er at udvikle området for to investorer. Vi står for byggeandraget, søge tilladelser, tegninger, nedrivning, opførsel og styring af entreprenørerne, inden vi så afleverer til investorerne, når byggeriet er færdigt, siger Anders Horsbøl.

Lokalplanen for området blev vedtaget af byrådet i Aarhus Kommune i 2017 og rummer i alt plads til omkring 800 boliger. Nu har 1927 Estate opkøbt byggefelterne afmærket i sort og vil bygge omkring 300 boliger. Foto: 1927 Estate

Efterspørgslen har ændret sig

Til den tid bliver det et byggeri med blandet boligsammensætning, som investorerne overtager. Den gennemsnitlige boligstørrelse bliver på 70 kvadratmeter, og der er en nogenlunde ligelig fordeling mellem mindre lejligheder og familieboliger.

- Cirka 40 procent af boligerne skal være over 85 kvadratmeter, og så vil der være nogle penthouse-lejligheder, som måske bliver op mod 120-130 kvadratmeter store. Det bliver en blandet sammensætning af lejligheder i forskellige prislejer, fortæller Anders Horsbøl.

I lokalplanen er der lagt op til, at området også skal rumme mindre erhverv, ligesom der er mulighed for en cafe/kiosk eller en dagligvarebutik. Foto: 1927 Estate

Det skyldes, at markedet er spidset til i Aarhus. Der er blevet bygget meget i kommunen og i den grad også i Risskov, så det øgede udbud skærper også konkurrencen om boligerne.

- Efterspørgslen har ændret sig, og det var væsentligt nemmere at udleje boliger for fem år siden, selvom boliger i lejligheder stadig er eftertragtede, siger Anders Horsbøl og tilføjer:

- Vores indtryk er bare, at det ikke gælder deleboliger længere. I stedet sigter vi efter at lave toværelseslejligheder, hvis primære målgruppe er unge nyuddannede, der har fået et fast job og mangler et sted at slå sig ned med deres partner.

Stadsarkitekten har fået ændret på projektet

Lignende boliger er allerede skudt op i det nye nye kvarter langs Nordlandsvej, som har fået det passende navn Nordlandet. Oprindeligt havde 1927 Estate planer om at følge de arkitekttegninger, som byggegrundenes tidligere indehaver, Ole Pedersen, havde fået lavet.

Men de har nu ændret sig en smule efter stadsarkitektens indblanding.

- Vores byggerier kommer til at stikke lidt ud fra resten, for stadsarkitekten havde et ønske om mere liv i facaden, så det har vi rettet til. Arkitektur er en subjektiv størrelse, så nogle ville sige, det er en positiv ændring, andre ville sige, det var dyrere. Måske det også er flottere, men vi er i hvert fald tilfredse, siger Anders Horsbøl.

Stadsarkitektens indblanding i projektet er særligt synligt på facaden af boligerne, som 1927 Estate planlægger at påbegynde byggeriet af til sommer. Foto: 1927 Estate