Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger RisskovLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Lukket Risskov-restaurant kan bane vejen for byggeprojekt

"Gud er vejen, sandheden og livet," lød påmindelsen altid, når man suste igennem rundkørslen ved Risskov Skole og passerede Frikirken ved Runddelen.

Den grundsætning har jeg haft svært ved at tilslutte mig siden konfirmationsalderen, så det passede mig fint, da ordlyden på skiltet blev konverteret til mere letfordøjelige "Takeaway er vejen, sandheden og livet".

Det skete i 2017, da Søren Anker og Mogens Rokkedrejer åbnede spisestedet Neem Deli i frikirkens gamle lokaler. Fra fantasifund til forretningseventyr, for det gik godt for restauratørerne. "Gik godt" i datid, for så kom coronaen, og restauranten lukkede ned.

Det er mere end to år siden nu. I dag er bygningen sat til salg, og Søren Anker har som udgangspunkt ingen planer om at lade Neem Deli genopstå. Der er til gengæld mange andre bolde i luften.

For der er interesse i bygningen fra flere investorer, der måske kunne se en ide i at jævne ejendommen med jorden for at bygge nyt i dens sted.

Det er heller ikke utænkeligt, at en anden restauratør opkøber bygningen, fortsætter Neem Deli eller starter noget nyt op. Et helt tredje alternativ kunne være, at restaurantdelen udlejes til en god, fast lejer. Mulighederne er mange.

Fra køkkener og madlavning til toiletter og vandladning. RisskovLIV har tidligere beskrevet, hvordan alle tre folkeskoler i Vejlby-Risskov oplevede udfordringer med mangelfuld rengøring, efter et nyt rengøringsselskab overtog opgaven sidste år.

Nu reagerer Børn & Unge på problematikken og har afsat penge til, at alle tre folkeskoler kan få svunget moppen en ekstra gang i middagspausen hver dag. Det er positivt, lyder det samstemmigt fra triumviratet af skoleledere, som dog ikke er helt enige om, hvorvidt ordningen er nok til at løfte rengøringen til et acceptabelt niveau.

Hos Grundejerforeningen Vejlby Fed så man gerne, at 40 km/t blev gjort til den gældende hastighedsgrænse på Nordre Strandvej og strækningen langs vandet. Derfor har man nu ansøgt Aarhus Kommune om at få farten sænket som et led i et forsøgsprojekt, Transportministeriet står bag.

Ifølge formand Bent Hjorth skal ordningen gøre særligt skolevejene mere sikre for de mindste og bløde trafikanter, men det kan være, at han må væbne sig med tålmodighed lidt endnu. Til gengæld kan du måske godt begynde at indstille dig på, at fremtidens fartgrænse bliver på 40 km/t i byzoner.

Jeg laver en hård opbremsning nu. Fang mig på krkie@risskovliv.dk eller 2090 6277.

Billede af Kristoffer Krogh Kiesbye
Billede af skribentens underskrift Kristoffer Krogh Kiesbye Journalist
Neem Deli er til salg i øjeblikket, og flere investorer har vist interesse for grunden. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Populært spisested kan genopstå som ny restaurant - eller bane vejen for nybyggeri

Coronaen kom og blæste benene væk under Søren Anker og Mogens Rokkedrejers restaurant i rundkørslen ved Risskov Skole, Neem Deli. Det er mere end to år siden, at restauranten lukkede, og det er stadig ikke til at sige, hvad der kommer til at ske med bygningen, der tidligere husede en frikirke.

Det er næsten udelukket, at Søren Anker kommer til at genåbne Neem Deli. I stedet er ejendommen i øjeblikket til salg, og der skulle være interesse fra adskillige investorer, som måske snarere har et byggeprojekt for øje end et restaurant-eventyr.

Men ideelt set håber Søren Anker, at en anden restauratør enten lejer sig ind i restaurantdelen eller helt køber grunden, for det er et godt sted at drive et spisested.

- Jeg håber et eller andet sted, at den bliver bevaret. Jeg ved, hvordan udviklingen er i Risskov i øjeblikket, men markedet og beliggenheden er også egnet for en restaurant eller takeaway, så det ville være synd at bygge to ejendomme i stedet, fortæller han til RisskovLIV.

Neem Deli i Risskov har været lukket siden marts 2020. I øjeblikket er bygningen til salg, og det er ikke utænkeligt, at en investor opkøber grunden og laver et byggeprojekt, men restauratør Søren Anker så gerne, at bygningen fortsætter med at blive brugt af en restaurant.

Jesus genopstod i påsken, men Neem Deli ved rundkørslen nær Risskov Skole rejser sig næppe fra graven, selvom spisestedet ligger i en gammel frikirke.

Det fortæller den ene ejer af bygningen, Søren Anker, der driver adskillige restauranter i Aarhus, til RisskovLIV.

- Der er mange bolde i luften. Lige nu lejer vi en række værelser ud på førstesalen, og det kan godt være, vi ender med at leje restaurantdelen ud igen, siger Søren Anker og tilføjer:

- Men nu lige nu er bygningen til salg, og der er en mulighed, at den bliver opkøbt og revet ned, så der kan komme noget bebyggelse i stedet.

Restauratør Søren Anker driver bl.a. Musikhusets cafe og Turbinehallen og har været involveret i meget gennem årene. Foto: Axel Schütt

Lyset har været slukket og dørene lukket ved Neem Deli siden marts 2020. Da Søren Anker åbnede restauranten tre år forinden sammen med forretningspartneren Mogens Rokkedrejer, var ambitionen at skabe en franchise med 10 til 15 andre spisesteder i Østjylland.

Forretningen gik også strygende i Risskov. Så ramte coronaen.

Investorer viser interesse

- Ambitionerne var store, og Neem Deli var velbesøgt, men coronaen slog benene væk under os. Vi blev enige om i stedet at fokusere på vores kerneforretninger, og så valgte vi at lukke ned og få det til at løbe rundt ved at udleje værelserne, fortæller Søren Anker.

Det er mere end to år siden. I mellemtiden forsøgte man i en periode at udleje restauranten, men selvom interessen var stor, blev køkkenet aldrig taget i brug af andre hænder.

- For et års tid siden havde vi et banner oppe om, at restauranten kunne lejes. Der kom også omkring 30 henvendelser, men det var faktisk os selv, der satte en stopper for udlejningsprocessen. Det skyldes blandt andet, at der var mange store aktører, som gerne ville have en lang opsigelsesfrist, siger Søren Anker.

I stedet er ejendommen nu sat til salg, og der har været adskillige bud. En mulighed er, at en anden restauratør opkøber ejendommen, starter et spisested og fortsætter udlejningsdelen. Alternativt bliver grunden solgt som investeringsejendom.

- Vi har fået bud fra investorer, der tænker i forskellige retninger for ejendommen, for man kunne bygge to huse i stedet for den nuværende ejendom. Foreløbigt er den til salg frem til sommeren, men er den ikke solgt inden da, vil vi måske forsøge at leje den ud igen, siger Søren Anker.

Håber på en ny restauratør eller lejer

Ved indgangen til restauranten havde man klistret ordet "takeaway" over "Gud," så den gamle frikirkes maksime blev ændret til "Takeaway er vejen, sandheden og livet".

Sådan så skiltet ved Neem Deli ud før åbningen i 2017.

Og sådan har Søren Anker det dybest set stadig i dag. Ideelt set håber han i hvert fald, at bygningen også fremover vil huse en restaurant.

- Vi har lagt meget hjerteblod i den ejendom, så vi vil gerne have en fast, god lejer, der kan udvikle beliggenheden. Det kan også ende med et salg til en anden restauratør, som kan udligne sine omkostninger ved restauranten via udlejningsdelen, siger Søren Anker og fortsætter:

- Jeg håber et eller andet sted, at den bliver bevaret. Jeg ved, hvordan udviklingen er i Risskov i øjeblikket, men markedet og beliggenheden er også egnet for en restaurant eller takeaway, så det ville være synd at bygge to ejendomme i stedet.

Børn & Unge forsøger nu at gøre noget ved den mangelfulde rengøring, som skolerne i Vejlby-Risskov med et engangsbeløb. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017)

Uhumske lokummer og dårlig gulvvask: Økonomisk indsprøjtning skal sikre bedre rengøring på Risskov-skoler

Rengøringen på århusianske folkeskoler har ikke været optimal igennem en længere periode, og det gælder i den grad også på de tre folkeskoler i Vejlby-Risskov.

Men nu forsøger Børn & Unge-forvaltningen at tage hånd om problemet ved at afsætte et millionbeløb, der skal sikre en ekstra rengøring i middagspausen.

Skolelederne byder initiativet velkommen. På Ellevangskolen er man overbeviste om, at det vil skabe bedre forhold for de mindste elever, mens Strandskolen håber på et generelt løft i kvaliteten af rengøringen.

For hvad nytter en ekstra rengøring om dagen, hvis den er ligeså tvivlsom som den hidtidige?

Alle tre folkeskoler i Vejlby-Risskov har oplevet manglende eller dårlig rengøring, men nu har Børn & Unge afsat et engangsbeløb, der skal sikre ekstra rengøring i middagspausen.

Toiletpapiret flyder, der er tis-stænk på toiletbrættet, og lugten får dig til at skære grimasser.

Sådan beskrev Heidi Printzen, formand for skolebestyrelsen, situationen på Strandskolens toiletter tilbage i december.

- Det er sådan set uanset tidspunktet på dagen, så hun går slet ikke på toilet, hvis hun kan undgå det, fortalte skolebestyrelsesformanden dengang.

Men nu er der godt nyt for Strandskolen, Ellevangskolen og Risskov Skole. Fælles for alle tre folkeskoler er, at de har haft udfordringer med rengøringen, siden et nyt rengøringsfirma overtog licitationen den 1. november sidste år.

Nu reagerer Børn & Unge i Aarhus Kommune ved at tildele de århusianske skoler et engangsbeløb på 3,5 millioner kroner. De er øremærket til, at skolerne kan betale for ekstra rengøringshjælp til at svinge mopperne i middagspauserne.

- Det siger næsten sig selv, at en ekstra rengøring af toiletterne midt på dagen vil have stor betydning for elevernes lyst til at bruge toiletterne og indtrykket af rengøringens standard generelt, siger Nikolaj Harbjerg, økonomi- og administrationschef i Børn og Unge.

Vi se et løft i kvaliteten

Starter vi ved Strandskolen, er skoleleder Morten Holck som udgangspunkt glad for initiativet, men han vil se et løft i kvaliteten af rengøringen, før han for alvor tør fælde dom over effekten.

- Det er en glædelig udvikling, for det er ingen hemmelighed, at vi har haft store udfordringer med kvaliteten af rengøringen på Strandskolen. En ekstra rengøring i middagspausen er positivt, men hvis kvaliteten fortsat halter, som den har gjort hidtil, kan jeg godt være bekymret for, om den ekstra rengøring bringer os op på et godt niveau, siger Morten Holck.

Han har oplevet en lille fremgang i rengøringen siden jul, men udfordringerne er uændrede.

- Vi oplever stadig, at rengøringen halter på toiletter og i klasselokalerne, hvor gulvvasken kan mangle. Det er blevet en smule bedre, men forhåbentligt kan den ekstra rengøring gøre noget positivt, siger skolelederen.

Indsprøjtningen har en effekt

Engangsbeløbet på 3,5 millioner kroner bliver fordelt på 48 forskellige århusianske folkeskoler. Det kan lyde som håndører, når så mange skal have en bid af kagen, men ifølge skolelederen på Ellevangskolen, Lisanette Qvortrup, gør det en skinnende klar forskel.

- Det giver noget. På Ellevangskolen har vi besluttet, at de ekstra midler skal bruges til at give de mindste elevers toiletter en ekstra rengøring hver dag, for det er tit der, det står skidt til, fortæller Lisanette Qvortrup.

Skulle hun vurdere Ellevangskolens rengøringssituation på en skala, hvor den røde zone er dårlig, mens den grønne zone er tilfredsstillende, ville hun placere folkeskolen i det gule felt. Den er ikke perfekt, men hun oplever, at Børn & Unge er meget opmærksomme på problematikken.

- De ekstra midler betyder, at rengøringen er på vej i bedring, og der er også blevet arbejdet intenst med udfordringerne fra centralt hold. Jeg oplever, at de forsøger at assistere os, så de enkelte skoler ikke skal bakse med rengøringsfirmaerne hver især, siger Lisanette Qvortrup.

Risskov Skole afprøver "synlig rengøring"

På Risskov Skole kan man konstatere, at der nu er afsat midler til en ekstra middagsrengøring, men ifølge skoleleder Lene Brejnegaard er det endnu for tidligt at sige, hvordan man vil bruge de ekstra penge fra forvaltningen.

Men der er et behov, for rengøringen er langtfra tiptop.

- Det har været et område, som vi har måttet følge tæt gennem lang tid. Vi bruger en del ledelsestid på det, for det kører ikke bare, selvom rengøringen er uddelegeret, og det har været slemt i dette skoleår, siger Lene Brejnegaard.

Ifølge Børn & Unge er rekrutteringsproblemer hos rengøringsfirmaerne en af årsagerne til, at rengøringen halter på flere århusianske folkeskoler. Den forklaring tilslutter Lene Brejnegaard sig, og det er også en af grundene til, at Risskov Skole nu skal deltage i et nyt kommunalt pilotprojekt.

- Det har vist sig, at det er svært at rekruttere personale, fordi deres arbejdstider er så skæve. Derfor tester man nu synlig rengøring i skoletiden, og det er vi blandt andre blevet udtaget til at afprøve, siger Lene Brejnegaard og fortsætter:

- Det kan være godt på flere punkter. Vi får sikkerhed for, at der bliver gjort rent alle steder i løbet af dagen, og eleverne kan konstatere, at der står et menneske bag rengøringsvognen. Det kan give en anden respekt omkring det.

Farten på Nordre Strandvej kan ende med at blive sænket til 40 km/t som led i en forsøgsordning, Aarhus Kommune er blevet udvalgt til at deltage i. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Ny forsøgsordning: Snart kan hastigheden blive sænket til 40 km/t flere steder i Risskov

Aarhus Kommune er af Transportministeriet blevet udpeget til at deltage i et forsøgsprojekt, hvor man i udvalgte områder sænker fartgrænsen fra 50 km/t til 40 km/t i en treårig periode.

Det har fået Grundejerforeningen Vejlby Fed til at ansøge om at få sænket farten på Stationsgade, Rolighedsvej og Nordre Strandvej samt en række sideveje dertil. Tanken er, at det skal gøre trafikken mere sikker for særligt de mindste trafikanter.

Så det kan meget vel være, at du fremover vil skulle lette foden en anelse fra speederen på strækningen, men i første omgang vil hastighedsnedsættelsen kun blive indført i områder, som forvaltningen i Aarhus Kommune udpeger - hvilke er endnu uvist.

Men ifølge Lars Clausen, der er specialkonsulent i Mobilitetsafdelingen, er forsøgsordningen et skridt i retning af en verdensomspændende tendens, hvor den generelle fartgrænse bliver sænket i byerne.

Han ville ikke være overrasket, hvis 40 km/t bliver den nye normal i byzoner - også i hele Vejlby-Risskov.

Grundejerforeningen Vejlby Fed har i samarbejde med Vejlby-Risskov Fællesråd og Strandskolen ansøgt om at få sænket farten fra 50 km/t til 40 km/t på en række strækninger i Risskov. Aarhus Kommune deltager i øjeblikket i en forsøgsordning, hvor man netop sænker hastigheden i visse områder.

Hvis du ynder at tage bilen, skal du måske begynde at vænne dig til at lette foden lidt fra speederen visse steder i Risskov - potentielt permanent, men i første omgang over en treårig forsøgsperiode.

I marts blev Aarhus Kommune af Transportministeriet udvalgt til en forsøgsordning, hvor man i visse områder sænker hastigheden fra 50 km/t til 40 km/t.

Sidenhen har Grundejerforeningen Vejlby Fed med en blåstempling fra Vejlby Risskov Fællesråd ansøgt om at blive en del af forsøget ved at sætte farten ned på blandt andet Stationsgade, Rolighedsvej og Nordre Strandvej samt en række sideveje dertil.

Det fortæller den nye formand for Grundejerforeningen Vejlby Fed, Bent Hjorth, til RisskovLIV.

- Vi har den filosofi, at sænker man hastigheden, bliver det mere sikkert og rarere at færdes på vejene. For ved en fælles indsats kan vi håbe, at vi kan ændre færdselskulturen og skabe mere tryghed for både store og små, siger Bent Hjorth.

Gør man ikke noget, har det en selvforstærkende effekt, mener Bent Hjorth. Øget utryghed får flere forældre til at køre deres børn til skole, og så ruller snebolden.

Derfor holdt han i forrige uge møde med repræsentanter fra Teknik & Miljø samt skoleledelsen ved Strandskolen for at lokalisere de trafikfarlige områder.

- Vi vil gerne sikre en tryggere skolevej, fordi flere og flere kører deres børn i skole. Det er derfor, vi gerne vil have kommunen til at lave nogle hastighedssænkende tiltag, og det er derfor, vi har ansøgt om at blive en del af forsøgsordningen, siger Bent Hjorth.

Forvaltningens anbefalinger først

Ansøgningen er sendt til Teknik & Miljø, men det betyder ikke nødvendigvis, at farten bliver sænket langs strækningen nær vandet foreløbigt.

I første omgang skal rådmanden for Teknik & Miljø, Steen Stavnsbo (C,) tage stilling til forvaltningens egne anbefalinger til områder, hvor hastigheden skal sænkes. Det forklarer specialkonsulent Lars Clausen fra Mobilitetsafdelingen.

- Vi kigger på alle ansøgningerne, men de er ikke blevet inddraget endnu, fordi vi har haft en meget stram tidsfrist. Nu har vi sendt vores faglige anbefaling om en proces til rådmanden, og heri indgår også en drøftelse med samtlige fællesråd for at høre deres ønsker, siger Lars Clausen.

Han vil ikke sige noget om, på hvilke strækninger forvaltningen foreslår at sænke fartgrænsen, men der er ikke tale om store indfaldsveje, hvor hastighedsnedsættelsen kan være til gene for trafikafviklingen.

40 km/t bliver den nye norm

Han kan til gengæld sige noget om, hvorvidt en hastighedssænkning giver bedre sikkerhed. Det korte svar er "ja".

- Tryghed er svært at måle, men det er et stort hensyn med forsøget, og sikkerhedsmæssigt betyder fartdæmpningen meget for en let trafikant, siger Lars Clausen.

- Det har betydning, om du bliver påkørt af en bil, der kører 40 km/t i stedet for 50 km/t. Det samme gælder også for bremselængder, så det hele bliver mere spiseligt.

Ifølge Lars Clausen er det også årsagen til, at man i øjeblikket ser en stigende tendens til, at man i byer verden over indfører hastighedsdæmpninger.

- Der er en overordnet strømning lige nu, specielt i Europa, hvor man sænker hastighederne af hensyn til byliv, bymiljø og sikkerhed. Det er menneskene frem for bilerne, og man kan se, at mange byer er så pressede trafikalt, at fremkommeligheden ikke lider, selvom man sænker hastigheden, siger Lars Clausen.

Derfor er den treårige forsøgsbasis ikke helt skæv, og specialkonsulenten kunne sagtens se hastigheden blive sænket til 40 km/t permanent -  I Vejlby-Risskov og andre byzoner i Aarhus.

- Nu bruger vi forsøgsordningen konstruktivt og indfører 40 km/t flere steder i Aarhus. Det kommer vi formentlig til at se generelt inden for en overskuelig fremtid, så når du kører ind i en by om 10 år, ville det ikke overraske mig, hvis hastigheden bare var 40 km/t, siger Lars Clausen.