Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger RisskovLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Risskov Gymnasium har sikret sig fondsmidler til at kunne ændre indgangspartiet og ændre udendørsarealerne, så de bliver mere brugbare for både lærere og elever.

Risskov Gym er klar med millionprojekt

Giv en gymnasieelev en bold, og han finder en måde at fordrive tiden udendørs mellem timer, indtil den punkterer.

Stil nogle bedre udendørsarealer til rådighed for en gymnasieelev og hendes lærere, og de vil bruge dem både til undervisning og til at hænge ud før, under og efter skoletiden.

Det lyder som den lommefilosofi, du finder i en lykkekage, men det er også tankerne bag det millionprojekt, som Risskov Gymnasium har fået fondsmidlerne til at realisere inden for en ikke så fjern fremtid.

For gymnasieskolen fra 1969 er en fæstning. Gymnasiets indgangsparti er sågar blevet døbt noget så bastant som "Bastionen," og det vil rektor Gitte Horsbøl i samarbejde med lærere og elever råde bod på ved at åbne mere op for lokalsamfundet.

Arkitektfirmaet C.F. Møller skal derfor til at tegne et projekt, der skal ændre hovedindgangen markant, mens udendørsarealerne skal ændres, så man både får muligheden for og lysten til at bruge dem i undervisningen og frikvartererne.

Den idé får et stort 12-tal herfra. Jeg husker selv, hvordan det var noget nær umuligt at finde så meget som én ærlig bænk, når man blev smidt ud af billedkunst-undervisningen på selvsamme gymnasium, og når solen skinnede efter skoletid, daffede vi altid ned til plænen ved Oasen frem for at blive hængende på skolen - for der manglede ganske enkelt samlingssteder udenfor.

Gennem de seneste to måneder har du måske også bemærket, at letbanen manglede på stationerne i Vejlby og Risskov. Fra på fredag kører de på skinner igen (med forbehold for frost, selvfølgelig), så du atter kan lade bilen stå eller vinke bussen videre.

Der går desværre lidt, før den nye køreplan træder i kraft, men når den gør, vil du kunne springe på et letbanetog hvert kvarter og nyde turen langs vandet.

Jeg håber, du har nydt min lokaljournalistik og kan have fornøjelse af mere af slagsen. Jeg kan i hvert fald ikke trække den længere; RisskovLIV bliver til et betalingsmedie. Derfor har min redaktør Jens W. Møller et budskab, som jeg håber, du vil læse.

Tak for din læsning hidtil, og husk, at jeg (næsten) altid er tilgængelig på krkie@risskovliv.dk eller 2090 6277.

Billede af Kristoffer Krogh Kiesbye
Billede af skribentens underskrift Kristoffer Krogh Kiesbye Journalist
Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Fæstningen skal være indbydende: Risskov Gymnasium vil bygge om for millioner

Risskov Gymnasium inviterer til musical én gang årligt, men ellers er det meget begrænset, hvor indbydende gymnasieskolen kan virke for både elever og lokalsamfund.

Det skal der gøres noget ved, og Risskov Gymnasium har nu skaffet sig fondsmidlerne til at gennemføre et millionprojekt, der skal ændre bygningens udseende og give lærere og elever muligheden for at bruge skolens udendørsarealer både under og efter skoledagen.

Risskov Gymnasium har skaffet sig fondsmidler til et millionprojekt, der skal åbne gymnasieskolen mere op for lokalsamfundet og give elever og lærere bedre udendørsarealer til fritid såvel som undervisning.

Risskov Gymnasium blev betegnet som "fremtidens gymnasium" ved indvielsen i 1969, men tiderne ændrer sig, behovene til undervisning og det gode gymnasieliv ligeså, så selvom arkitekturen har modstået tidens tand, er prædikatet ikke længere retvisende.

Derfor planlægger Risskov Gymnasium nu at bruge cirka seks millioner på et projekt, der skal sikre elever og lærere bedre udendørsarealer og åbne den rødfarvede læreanstalt mere op for lokalsamfundet.

- Arkitekturen er fantastisk, men bygningen lukker sig om sig selv.  Derfor vil vi skabe bedre udendørsmiljøer til både undervisning og fritid, samtidig med at vi åbner mere op for lokalsamfundet, så beboerne i de nybyggede kollegier på Tranekærsvej eksempelvis kan gøre brug af den i weekenderne og om aftenen, fortæller rektor Gitte Horsbøl.

Helt konkret betyder det blandt andet, at indgangspartiet ved hovedindgangen, kendt som "Bastionen", skal gennemgå en større forvandling.

Sådan ser "Bastionen" ud nedefra i dag. Svær at indtage, men ikke særligt indbydende. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Som navnet antyder, ligner det i dag en fæstning, men fremover er idéen, at den skal åbnes op med en trappe ned til græsarealerne, der strækker sig mod Vejlby Centervej.

- Vi vil forbinde Bastionen med haven foran, så eleverne får flere muligheder for at komme ud i løbet af dagen. Planen med trappen er dels, at de skal kunne hænge ud, men den skal også kunne bruges til fremlæggelser og musikfremvisninger, fortæller Gitte Horsbøl.

Elever fra Risskov Gymnasium har arbejdet med "Trappen" i flere forskellige fag. Her er en række designstuderendes bud på, hvordan det nye projekt kunne tage sig ud.

Fondsmidler til at finansiere projekterne er på plads

Projektet finansieres af to millioner kroner fra Villum Fonden, mens arkitektfirmaet C. F. Møller efter input fra eleverne på Risskov Gymnasium skal skitsere trappen. Samtidig er Realdania klar til at donere 3,8 millioner kroner til at realisere elever og læreres ønske om mere brugbare udendørsarealer.

- Vi vil gerne lave nogle studieceller, hvor eleverne kan lave gruppearbejde. Et udekøkken har også været på tale, og så kigger vi generelt på nye måder at bruge naturen i undervisningen på, fortæller Gitte Horsbøl.

-  Det er vigtigt, at vi rammer det, eleverne efterspørger, så vi har forsøgt at inddrage dem mest muligt og haft flere forløb i undervisningen. Det samme gælder lærerne, så de også får nogle områder, de kan bruge, for under coronakrisen har vi kunnet se, at det slet ikke var nogen dårlig ide med undervisning i det fri.

Sådan ser "forhaven" ud ved Risskov Gymnasium i dag set fra Bastionen. Den blev aldrig brugt, da denne skribent var student på skolen, men tanken er, at alle udendørsarealerne skal ændres, så man får mere lyst til at bruge både undervisning og fritid udenfor. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

"Trappen" skal tegnes og i udbud

De tanker begyndte man dog allerede at tænke inden pandemien.  I 2019 kastede Risskov Gymnasium sig ind i kampen for mere bæredygtighed og blev et såkaldt Grønt Gymnasium, der både på skoleskemaet og i reelle handlinger forsøger at få en grønnere profil.

I samme ombæring var det oplagt at gøre noget ved skolens egne udendørsarealer, fortæller Gitte Horsbøl.

- Mange elever pegede på, at en grøn gymnasieskole gerne måtte være et sted, hvor man faktisk fik lyst til at befinde sig udenfor, siger rektoren.

Desværre har coronakrisen forsinket projektet, men Gitte Horsbøl er håbefuld omkring udsigten til at kunne begynde arbejdet med trappen og de nye udendørsarealer næste år.

- Vi vil hellere gøre det rigtigt, end hurtigt, så vi mangler stadig at få mere input fra både elever og lærere, men efter planen skal tegningerne for trappen være færdige til efteråret, og så håber vi på at kunne sende den i udbud i dette kalenderår, siger hun.

Fra fredag den 11. marts kører letbanen atter igennem Risskov og stopper ved stationerne Torsøvej, Vestre Strandallé og Risskov Strandpark. Foto: Jens Thaysen

På skinner igen: Nu begynder letbanen atter at køre i Risskov

Aaahus Letbane fejrer fredag, at første etape af letbanen endeligt er fuldt udbygget, og du kan fejre, at letbanetogene efter to måneders stilstand atter kører gennem Vejlby og Risskov.

Stationen ved Vestre Strandallé skulle nemlig ombygges til en såkaldt krydsningsstation, der gør det muligt for to toge at passere forbi hinanden ved stoppestedet.

Det kan lyde både tørt og teknisk, men fra august vil det betyde, at der vil være hele fire afgange til og fra Aarhus H, som du kan stige på fra stationer i 8240.

Efter flere måneders sporarbejde kører letbanen igen gennem Vejlby-Risskov fra fredag den 11. marts, men den nye køreplan med fire afgange i timen lader vente på sig et par måneder endnu.

I mere end to måneder har det ikke været muligt at tage letbanen fra Vejlby og Risskov. Men tidligt fredag morgen klokken 05.58 kører letbanen atter fra Grenå og gennem Risskov med kurs mod Aarhus Hovedbanegård. Det betyder, at du igen kan stige på ved stationerne ved Torsøvej, Vestre Strandallé og Risskov Strandpark.

Kort efter årsskiftet blev al togdriften fra Lystrup og gennem Risskov indstillet, fordi Aarhus Letbane skulle ombygge letbanestoppet ved Vestre Strandallé. Formålet var at etablere en såkaldt krydsningsstation, så to tog fremover kan passere forbi hinanden ved stoppestedet.

Vi har skullet sørge for, at sikringsanlægget var integreret. Det er den, der sikrer, at to tog ikke kører ind i hinanden, styrer sporskiftet og sørger for, at bommene går ned ved overkørslerne. Det har mest været en it-øvelse, som er blevet testet, testet og testet.

Martin Moth, anlægschef for Aarhus Letbane

Af sikkerhedsmæssige årsager kræver det både tid og testning, men arbejdet er forløbet efter planen, og derfor kan letbanen nu byde pendlere og rejsende velkommen ombord på togruten langs vandet.

- Vi har faktisk haft de første tog til at trille på ruten i sidste weekend for at teste, at alt fungerer efter hensigten. Heldigvis har der ikke været nogen væsentlige udfordringer, så vi åbner som planlagt tidligt fredag morgen, fortæller Martin Moth, der er anlægschef for Aarhus Letbane.

En IT-øvelse

Det færdige arbejde på stationen ved Vestre Strandallé markerer en mærkedag for Aarhus Letbane, som fredag kan fejre, at letbanens første etape endeligt er fuldt udbygget efter at have taget sin jomfrurejse den 21. december 2017 - for 1.541 dage siden.

Selve sporarbejdet ved stationen i Risskov har krævet to etaper. I sommer var togdriften også indstillet i cirka tre uger, da anlægsarbejdere fysisk skulle ombygge Vestre Strandallé til krydsningsstation. Siden årsskiftet har der været en mere teknisk årsag til, at togene har holdt stille på strækningen mellem Lystrup og Aarhus Hovedbanegård, forklarer Martin Moth:

- Vi har skullet sørge for, at sikringsanlægget var integreret. Det er den, der sikrer, at to tog ikke kører ind i hinanden, styrer sporskiftet og sørger for, at bommene går ned ved overkørslerne. Det har mest været en it-øvelse, som er blevet testet, testet og testet.

Ny køreplan til sommer

Alt godt kommer til den, der venter. For til gengæld for tålmodigheden under ombygningen kan passagerne nu se frem til, at letbanen kommer hvert kvarter frem for hver halve time. Den nye krydsningsstation er nemlig en forudsætning for kvarterdrift på den enkeltsporede rute.

Men selvom det nu er muligt, vil den nye køreplan med flere tog først træde i kraft midt i august.

Det skyldes ganske enkelt, at Aarhus Letbane nødigt vil ændre køreplanen for hyppigt.

- Vi har et ønske om så få køreplansskift som muligt. Det er både for passagernes skyld, men også for vores partneres og egen skyld, da det er en større operation at skifte og opdatere systemer og vagtplaner, fortæller Martin Moth.

Redaktionschef på RisskovLIV, Jens W. Møller.

I kan ikke leve af velvilje og hindbærsnitter alene – det kan vi heller ikke

I har taget fantastisk godt imod RisskovLIV. Næsten 2000 borgere får nu vores nyhedsbrev. Det tolker vi derhen, at der er brug for det.

Så nu går vi et skridt videre i vores mission for at give dig overblik over og indsigt i, hvad der sker i Risskov-området - hvilket vi ikke kan blive ved med at gøre gratis.

Fremover vil det koste 39 kroner om måneden at dykke ned i artiklerne på RisskovLIV.

Hvad kan du få for 39 kroner? Knap nok fire hindbærsnitter fra Kvickly. De koster typisk 40. Og efter vores lækkersultne erfaring er både fornøjelsen og fordøjelsen desværre ret kortvarig.

Så hvad siger du til denne her servering, som både er mere vitaminrig og langvarig: For 39 kroner om måneden holder vi dig oplyst, inspireret og orienteret i dybden om, hvad der sker i dit lokalområde.

Vi fortæller, hvad der rører sig lige nu, og hvad der er på vej i Risskov, Vejlby og Ellevang. Vi peger på interessante mennesker i området, som du med fordel kan forbinde dig med. Vi tager dig med på råd og anviser løsninger på problemer i området.

For mange af jer er det ikke nogen nyhed, hvad vi har gang i på RisskovLIV. For vi har været i gang siden august, hvor vi formulerede en række løfter til jer. Dem kan du se eller gense her.

Og I har taget godt imod os. Foreløbig følger næsten 2000 os tæt og modtager 1-2 gange om ugen vores nyhedsbreve om jeres område, postnummer 8240.

Den brede interesse for vores nye type lokalmedie – det kærligt, kritiske, konstruktive, uafhængige nyhedsbrev – har bekræftet os i, at det er levedygtigt. På en vigtig betingelse:

I kan ikke leve af hindbærsnitter og velvilje alene. Det kan vi heller ikke. Det koster penge at fremstille og udgive god, professionel journalistik. Så derfor tager vi nu næste skridt i vores publicistiske plan for dit lokalområde.

Det er stadig gratis at modtage nyhedsbrevet, hvor du kan få indtryk af, hvad vi beskæftiger os med lige nu.

Men hvis du vil læse artiklerne, som giver dig den dybe indsigt, og resuméerne, som giver dig overblik og klæder dig på til at tale med, så skal du fremover af med 39 kroner om måneden.

Vi håber, at du finder, at RisskovLIV mætter dit behov for fokuseret lokal dækning. At det hjælper dig til at deltage i det lokale liv, som vi brænder for at styrke. Og at det giver dig fuld valuta for pengene.

De bedste hilsner fra Jens W. Møller, redaktionschef på RisskovLIV.