Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger RisskovLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Pantstationen har ry for at være lukket eller fyldt op det meste af tiden. Foto: Morten Pape

Pantstationen er færdig med at være en pestilens

Plastik er smart, men den svært nedbrydelige opfindelse er ikke problemfri. Det kan utallige miljøorganisationer dokumentere, og jeg har ved selvsyn set enorme mængder plastik flyde både til lands og til vands under et besøg i Indonesien. Derfor kan man godt prise sig lykkelig over at bo i et land, hvor pantsystemet er relativt velfungerende.

For pantstationen langs Lystrupvej er smart. Desværre er den heller ikke problemfri. Faktisk hænder det alt for ofte, at folk pakker bilen med pantsække og gode intentioner for til deres frustration at finde ud af, at de er kørt forgæves, fordi stationen allerede er spækket til randen med plastikflasker og dåser.

Flere af mine kilder har nævnt det. Min redaktør har bragt det op, og min kærestes morfars kæreste har sågar også oplevet det adskillige gange. På Facebook kan jeg også se, at en lang række lokale har haft problemer med at pante, så der er gode odds for, at du, kære læser, også har.

Men fat mod. Dansk Retursystem, der driver pantstationen, er opmærksomme på udfordringen med kapaciteten og planlægger at udvide i løbet af 2022, så den fremover kan rumme syv gange så meget pant som nu. Du læste rigtigt: SYV GANGE SÅ MEGET.

Det er godt nyt, som kun kan komme lokale til gode, men man må huske, at folk kommer kørende fra hele Aarhus for at pante her i Risskov. Alternativet er at køre til Randers, hvor den nærmeste pantstation ligger, og en tur til Randers vil man altid helst være fri for, right?

Ej, uden at pege fingre af Randers eller Dansk Retursystem er min pointe mere, at det kan undre, hvorfor man i hele det ganske danske land kun har 13 pantstationer i skrivende stund. Der er dog planer om at øge antallet til 36 over de kommende tre år.

Det er fedt, men stadig forbavsende få, nu hvor vi elsker at sole os i at blive udråbt til klima- og miljødukse.

Vi er jo ikke nogen lille balinesisk ferieø, vel?

Billede af Kristoffer Krogh Kiesbye
Billede af skribentens underskrift Kristoffer Krogh Kiesbye Journalist
For at aflevere sin pant skal man putte flasker og dåser i en bestemt pantsæk. Sækken lægges i maskinen og betalingskortet sættes i. En uges tid senere får man pengene på sin konto. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Fejl ved overfyldt pantstation vækker fortsat frustrationer

“Ude af drift” lyder fejlmeddelelsen, som et stort antal lokale efterhånden er blevet mødt af ved Dansk Retursystems pantstation langs Lystrupvej.

Alt for ofte hænder det nemlig, at kapaciteten ikke kan følge med mængden af pant. Det resulterer desværre i, at folk propper bilen med pant for i sidste ende at køre forgæves, og det vækker frustration.

Blandt andet for Jesper Tjørnild, der nu er gået tilbage til flaskeautomaten i supermarkedet i stedet for at bruge pantstationen.

- Da kunne det være nok. Man skal købe de her særlige pantsække til formålet, og ideen er jo god, men det nytter ikke noget, når man i sidste ende skal stå og flå sækkene op for i stedet at pante i supermarkedet. Jeg er helt stoppet med at bruge stationen nu, siger Jesper Tjørnild.

Der er heldigvis andre, der ikke har mistet tålmodigheden med det på papiret smarte pantsystem langs Lystrupvej, men det vækker undren, at problemerne stadig er store efter så mange år.

Læs mere her:

Et på mange måder godt system ved pantstationen på Lystrupvej er kilde til frustration for flere lokale, fordi den alt for ofte er fyldt til randen dermed er ubrugelig.

Det er så smart, når det virker.

I stedet for at stå og spilde gamle ølsjatter på dig selv ved flaskeautomaten i dit lokale supermarked, kan du i stedet tage sækkene med dåser og flasker på nakken og slippe af med store mængder pant på én gang ved Dansk Retursystems pantstation på Lystrupvej i Risskov.

Problemet er bare, at systemet alt for ofte ikke virker. Trine Holck Dahl fra Risskov er en af mange, der er kørt forgæves.

- Min oplevelse med pantstationen er, at man rigtig tit bliver mødt med en fejlmeddelelse. Det er ellers så meget nemmere end at pante sine flasker i Føtex, men omvendt er det også frustrerende at køre rundt med adskillige sække i bagagerummet, fordi man bliver mødt af en fejlmeddelelse om, at stationen er fyldt, siger Trine Holck Dahl.

Først havde jeg tre sække med pant, som jeg forsøgte at slippe af med, men nu har jeg otte stående i garagen, fordi stationen har været fyldt, hver gang jeg var dernede.

Mads Kaagaard Almdal

Desværre forekommer det tit, at den er proppet til randen med pant. På en lokal Facebook-gruppe har en lang række borgere også tilkendegivet, at de er stødt på problemer i forsøget på at slippe af med deres plastik ved pantstationen.

Drukner i egen succes

Det er den samme fejlmeddelelse, størstedelen bliver mødt af. Pantstationen er ude af drift, fordi den er fyldt. Du kan måske sige, at den drukner i pant – og i overført betydning – i egen succes.

Det er Dansk Retursystem, som står bag pantstationen på Lystrupvej. Den har eksisteret siden 2015, og i begyndelsen var opbakningen ikke overvældende. Nu er der til gengæld massivt pres på automaten. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Stationen åbnede og åd for første gang pant i 2015. Sidenhen har tilslutningen været tiltagende, og ifølge Dansk Retursystem er brugen vokset med 40-50 procent under coronakrisen. Det har Mads Kaagaard Almdal fra Lystrup også hæftet sig ved.

- Jeg har brugt systemet næsten siden begyndelsen, men de seneste par år er det blevet helt vildt bøvlet. Først havde jeg tre sække med pant, som jeg forsøgte at slippe af med, men nu har jeg otte stående i garagen, fordi stationen har været fyldt, hver gang jeg var dernede, siger han og fortsætter:

- Det er en kilde til frustration, og min frygt er, at det vil få folk til at holde sig fra at bruge systemet, selvom det ellers på mange måder er så godt.

Har givet op

Helt opgivet at bruge pantstationen har Jesper Tjørnild efter at have forsøgt sig fire gange i træk uden held.

- Da kunne det være nok. Man skal købe de her særlige pantsække til formålet, og ideen er jo god, men det nytter ikke noget, når man i sidste ende skal stå og flå sækkene op for i stedet at pante i supermarkedet. Jeg er helt stoppet med at bruge stationen nu, siger Jesper Tjørnild.

Han har dog ikke gjort brug af Dansk Retursystems hjemmeside, hvor det er muligt at tjekke, om pantstationen er i drift eller ej, før man læsser bilen med dåser og flasker.

Flere borgere har oplevet, at pantmaskinen er fyldt og ude af drift, når de ønsker at benytte den. Denne fejlmelding opstår, når maskinen ikke kan aflæse koden på pantsækken. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Men det er måske hip som hap. Ifølge Trine Holck Dahl matcher virkeligheden nemlig ikke altid det, hjemmesiden signalerer.

- Hjemmesiden fungerer okay, men jeg har oplevet at blive fortalt, at der burde være plads, hvorefter det har vist sig, at det var der ikke, siger Trine Holck Dahl og fortsætter:

- Jeg er alligevel af den holdning, at det ikke burde være nødvendigt, at man tjekkede det. Burde det ikke bare fungere? Jeg forstår sagtens, at der kan være en fejlmargen, men det er jo ikke en periodisk fejl. Det har stået på i lang tid.

Heldigvis er der håb i sigte. Dansk Retursystem har planer om at øge pantstationens kapacitet markant i løbet af 2022.

Det kan du læse mere om her.

I løbet af dette år skal pantstationen på Lystrupvej ombygges, så der kan være syv gange så meget pant i den, før den skal tømmes. Arkivfoto: Tobias Heede Niebuhr

Totalt proppet pantstation er ofte ude af drift – nu skal den bygges om

Den gode nyhed er, at Dansk Retursystem vil udvide pantstationen langs Lystrupvej i løbet af 2022, så den fremover kan rumme syv gange så meget pant.

- Den nuværende maskine indsamler sækkene og hælder dem over i en container. De nye pantstationer er en lille fabrik, som tæller op, maser flaskerne og dåserne og udbetaler pengene, siger Mette Klint, der er kommunikationskonsulent i Dansk Retursystem.

Spørgsmålet er, om det er nok, når hele Aarhus og nærområdet bruger pantstationen i Risskov? - Der er nemlig ikke andre i Danmarks næststørste by.

Derfor foreslår Jakob Søgaard Clausen (DF) fra Lystrup, der er nyt byrådsmedlem og medlem af Teknisk Udvalg, at der opstilles flere pantstationer i byen.

Du kan læse mere om ombygningen af pantstationen i Risskov her.

Pantstationen på Lystrupvej er ofte ude af drift, fordi den hurtigt bliver fyldt til randen med tomme flasker og dåser. Nu skal den bygges om, så kapaciteten øges. Lokal byrådspolitiker vil have opført endnu flere pantstationer i kommunen.

Du har langt om længe taget dig sammen til at samle alle de tomme sodavandsflasker og øldåser sammen, som har ligget og flydt i garagen i flere måneder.

Men da du kommer frem til pantstationen på Lystrupvej, er maskinen ude af drift, og derfor må du læsse sækkene ind i bilen og køre hjem igen.

Det er en historie fra virkelighedens verden. Særligt de seneste to år har pantstationen på Lystrupvej været ramt af kapacitetsudfordringer – til stor irritation for blandt andet borgerne i Lystrup og Risskov.

- Under coronaen har vi oplevet et massivt pres på pantstationerne. Vi har set en stigning på 40-50 procent, så vi ved udmærket, at der har været kø, eller at folk er kommet frem til en pantstation, der har været lukket, fordi den har været fyldt, siger Mette Klint, der er kommunikationskonsulent i Dansk Retursystem, som står bag pantstationen.

Men nu er der snart en løsning på vej. Stationen skal nemlig bygges om.

En lille fabrik

Dansk Retursystems pantstation på Lystrupvej åbnede i år 2015. I begyndelsen var tilslutningen ikke overvældende, men efterhånden som tiden er gået, har flere og flere fået øjnene op for konceptet. I øjeblikket bliver den tømt to gange dagligt.

Den nuværende maskine indsamler sækkene og hælder dem over i en container. De nye pantstationer er en lille fabrik, som tæller op, maser flaskerne og dåserne og udbetaler pengene.

Mette Klint, kommunikationskonsulent i Dansk Retursystem

Har man samlet al sin pant i store poser, kan man smide det hele i maskinen, hvorefter flaskerne og dåserne bliver fragtet til Dansk Retursystems fabrik. Her bliver de talt op og komprimeret, og en uge efter får man pengene på sin konto.

- Efterhånden som de her pantstationer blev mere og mere populære, fandt vi ud af, at den måde at aflevere pant på gør, at stationerne ret hurtigt bliver fyldt, forklarer Mette Klint.

Derfor skal stationen på Lystrupvej bygges om i løbet af dette år. Fremover behøver man ikke at samle flasker og dåser i poser, i stedet kan man hælde dem direkte i maskinen, som tæller og komprimerer det hele på stedet. Så fylder det mindre i containeren, og pengene bliver indsat på kontoen et par dage efter.

- Den nuværende maskine indsamler sækkene og hælder dem over i en container. De nye pantstationer er en lille fabrik, som tæller op, maser flaskerne og dåserne og udbetaler pengene, siger Mette Klint og forklarer, at den nye station kommer til at kunne rumme syv gange så meget pant.

Hvornår den står klar, kan hun ikke sige noget om, men det bliver i løbet af 2022.

Flere pantstationer

På nuværende tidspunkt er der 14 pantstationer fordelt i hele Danmark, men sideløbende med, at de gamle maskiner skal udskiftes med nye, vil Dansk Retursystem også bygge nye stationer.

Håbet er, at der er 36 stationer i 2025. Om der kommer flere til Aarhus er endnu uvist.

- Fordelen er, at du meget hurtigere kan komme af med din pant, hvis du har store mængder. De var tænkt som et supplement til supermarkedernes flaskeautomater. Jo flere nye pantstationer der kommer, jo mere vil det lette presset på de eksisterende, siger Mette Klint.

Det er denne fejlmelding, som brugerne af pantstationen på Lystrupvej ofte mødes af, når de forsøger at aflevere deres pant. Arkivfoto: Tobias Heede Niebuhr

Spørger man byrådsmedlem Jakob Søgaard Clausen (DF), som bor i Lystrup, er det "utilfredsstillende", at automaten på Lystrupvej så ofte er fyldt. Han har selv oplevet at måtte tage sin pant med hjem igen.

- Jeg frygter, at det går ud over opbakningen til hele vores pantsystem. Det er ikke ret mange gange, man skal køres forgæves, før man bliver træt af det, siger han.

Han er glad for, at Dansk Retursystem har en løsning på vej, men han mener, at den burde være kommet tidligere. Står det til ham, skal der opsættes pantstationer flere steder i Aarhus Kommune.

- Det vil gøre det nemmere for flere århusianere at komme af med deres pant, og man kan også nemmere komme af med de dåser og flasker, der ikke er pant på. På den måde kan vi indsamle mere til genanvendelse. Det er oplagt også at placere pantstationer ved nogle af de andre genbrugspladser i kommunen, siger Jakob Søgaard Clausen.

Mindre CO2

Det lokale byrådsmedlem sidder også i Teknisk Udvalg. Som et led i udvalgsarbejdet vil han rette henvendelse til forvaltningen for at høre nærmere om mulighederne for at få opført flere pantstationer.

- Det kræver, at Dansk Retursystem kan få tilladelse til at sætte stationerne op, og at de kan få pladsen til det. Kommunen eller Affald Varme har en opgave i forhold til at understøtte det, siger Jakob Søgaard Clausen.

92 procent af alle flasker og dåser i Danmark bliver pantet og sendt retur. Med den nye metode skal poserne med pant ikke fragtes fra stationen på Lystrupvej til Dansk Retursystems fabrik lige så ofte, hvilket ifølge Mette Klint også mindsker CO2-udledningen.

At kapaciteten ikke er blevet forbedret endnu skyldes både sagsbehandlingstiderne, og så er pantstationerne forskellige, og derfor skal de specialbygges fra gang til gang.

- Jeg kan sagtens forstå, at det er irriterende, hvis maskinen er lukket, når man er kommet frem. Jeg kan ikke sige så meget andet end, at vi virkelig arbejder på sagen, afslutter Mette Klint.

www.pantstation.dk kan man følge med i, om pantstationen er åben eller fyldt.

Grethe Velstra takker af og drejer nøglen om på Ostejyden i Veri Centret, som hun har drevet siden 1993. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

En ostejyde siger farvel efter et halvt århundrede

Ostejyden Grethe Velstra har solgt sin sidste ost i butikken af samme navn i Veri Centret. Trods to blodpropper var den 68-årige ostehandler ellers klar til at fortsætte, men brillekæden Louis Nielsen slog hurtigt til og købte butikken.

- Jeg synes, det er lidt synd for Veri Centret, at man mister en specialbutik. Der er mange kædebutikker og supermarkeder, men en specialbutik var noget, der også kunne trække kunder til. Variation er godt, for det kan godt blive lidt kedeligt, når alle steder og alle centre sælger det samme, siger Grethe Velstra.

Men når man har arbejdet med ost i mere end et halvt århundrede, er det svært at sige endegyldigt farvel.

Det kan du læse meget mere om her.

Specialbutikken Ostejyden i Veri Centret drejede nøglen om den 8. januar, men ejer Grethe Velstra får svært ved helt at sige farvel til livet som ostehandler.

Puha.

Selv med mundbind på var lugten intens, når man trådte ind i Ostejyden i Veri Centret, men  når man som Grethe Velstra har solgt ost siden 1971, så har næsen efterhånden vænnet sig til duften eller dunsten af ostens odeur.

Anderledes svært bliver det nu for hende at vænne sig til sit otium. Den mangeårige ejer af specialbutikken holdt nemlig sidste åbningsdag lørdag 8. januar.

- Mine børn og min mand synes, jeg var ved at nå en vis alder, og da jeg har haft to blodpropper inden for de seneste to år, syntes de også, det var på tide at slappe lidt af. Derfor satte jeg butikken til salg, siger Grethe Velstra, der overtog Ostejyden i 1993 efter mere end to årtiers arbejde i Byens Ost i Bruuns Gade.

Egentlig var hun ikke parat til at lægge osten på hylden. Alder er bare et tal, og den 68-årige ostehandler følte sig ikke som nogen Gammel Ole. Faktisk gik hun med en forventning og forhåbning om, at det kunne tage en årrække at sælge butikken. Sådan gik det bare ikke.

- I stedet for tre år tog det tre uger, så havde Louis Nielsen-kæden opkøbt butikken. Jeg er ellers blevet opereret, så chancen for en ny blodprop er meget, meget lille, så jeg regnede med at kunne arbejde videre, men den blev bare solgt så hurtigt, siger 68-årige Grethe Velstra.

Stopper ikke helt

Derfor må osteentusiaster nu se sig om efter et andet sted at få stillet appetitten for specialoste fra Danmark, Frankrig, Schweiz og Spanien. Det kan godt ærgre Grethe Velstra, der gerne ville have haft en efterfølger til at overtage Ostejyden.

- Jeg synes, det er lidt synd for Veri Centret, at man mister en specialbutik. Der er mange kædebutikker og supermarkeder, men en specialbutik var noget, der også kunne trække kunder til. Variation er godt, for det kan godt blive lidt kedeligt, når alle steder og alle centre sælger det samme, siger Grethe Velstra.

Heldigvis er der andre osteforhandlere i Vejlby-Risskov. Både for forbrugerne, men også for Grethe Velstra, der ikke er helt klar til at tage endegyldig afsked med faget som ostehandler.

- Jeg blev tilbudt nogle få timers arbejde hos Jama Ost i Risskov, og det tilbud skyndte jeg mig at takke ja til, for jeg har simpelthen ikke lyst til at holde helt, siger Grethe Velstra.

Bidt af ost

For ser man bort fra den norske myseost, der klistrer sådan til ganen, så er Grethe Velstra bidt af ost.

Hun var aldrig et af de børn, der tog sig til næsen og sagde "ad," hvis hun blev serveret en ostemad, og ser man bort fra kort tid i lære som smørrebrødsjomfru, har hun beskæftiget sig med roquefort, emmentaler og brie i mere end 50 år.

Helt til at stoppe som ostehandler ser hun aldrig sig selv gøre, selvom ægtemanden Albert har foreslået hende havearbejde som alternativ.

- Han siger, der er en masse havearbejde, men han kan tro nej. Det holder min ryg ikke til, men der skal ske noget, for jeg skal have noget at lave, siger Grethe Velstra.

I stedet har hun sine egne bud på bibeskæftigelser, nu hvor hun skruer gevaldigt ned for tiden som osteforhandler.

- Der er et ganske fint plejehjem nær vores hjem i Ebeltoft, og der vil jeg gerne blive besøgsven for de ældre, for jeg har altid godt kunnet lide at snakke med mennesker.  Derudover kunne jeg også godt se mig selv blive medhjælper på et kattehjem, for jeg elsker katte og har selv fem samt en mops, siger Grethe Velstra.