Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger RisskovLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Grenåvej adskiller her Risskov på venstre side og Vejlby på højre. Foto: Jens Thaysen

Om fordomme mellem Vejlby og Risskov

Verden er ikke sort og hvid, men vi er trods alt bare mennesker, og til tider er det dejligt ligetil at putte mærkater på folk. Du er fra Risskov. Jeg er fra Vejlby. Du er et rigt overklasseløg, hvis børn er født med en guldske i måsen, mens jeg var en utilpasset ballademager i mine unge dage.

Det er fordomme, og vi har nok alle nogle om dem, der bor på den modsatte side af Grenåvej. Jeg havde dem i hvert fald selv, da jeg voksede op i Vejlby, og selvom jeg bare var en blid computernørd, troede folk fra Risskov også, at jeg var en hård negl.

Krigstilstand har der aldrig været tale om, men selvom konflikten mellem de to bydele har været større historisk, er Vejlby versus Risskov stadig en ting. Den dykker vi ned i i dette nyhedsbrev, hvor forfatter Christian Henriksen fortæller om forskellene på os i forbindelse med sin nye bog 8240 Vejlby - hvis titel alene puster lidt til gløderne.

Grillen har man også skruet op for ved McDonald's på Ravnsøvej efter tre ugers ombygning. Det lyder ganske ordinært, men indehaver Jackie Høst måtte bede fastfoodkædens absolutte topledelse i Chicago om lov til at udføre ændringerne. Til gengæld er restauranten i Risskov nu også den eneste af sin slags i Danmark - og måske hele verden.

"Do They Know it's Christmas Time" sang Sting og resten af Band Aid engang. Jeg har bemærket, at vi har passeret første advent, og skulle du have brug for et skud julestemning, så stopper Coca-Colas ikoniske julelastbil faktisk i Vejlby-Risskov denne december.

Jeg besøgte den selv, da den gjorde holdt i Lystrup for nogle år siden, og selvom det er kommercielt som bare pokker, går det til et godt formål.

God start på julemåneden til dig - og god læsning, dit rige skarn. De bedste hilsner fra en blid ballademager.

Billede af Kristoffer Krogh Kiesbye
Billede af skribentens underskrift Kristoffer Krogh Kiesbye Journalist
Fotograf Søren Andersen og forfatter Christian Henriksen er makkerparret bag ny bog om Vejlby - og en smule om Risskov.

Forfatter udlægger forskellene på Risskov og Vejlby i ny bog: - Om 50 år vil vi se en mur mellem de to områder

Vejlby-dreng Christian Henriksen er bogaktuel med "8240 Vejlby," som - ikke overraskende - handler om Vejlby.

Men han giver også Risskov et kærligt rap over snuden, for det er svært at sige Vejlby uden også at sige Risskov - og vice versa.

Her fortæller han om Vejlby versus Risskov - om forskellene og lighederne mellem os.

Forfatter Christian Henriksen sætter ord på datidens, nutidens og fremtidens konflikt mellem Vejlby og Risskov i forbindelse med sin nye bog 8240 Vejlby.

Dommeren fiskede det røde kort op af baglommen og sendte Christian Henriksen ud i omklædningsrummet før tid i hans afskedskamp for VIK, Vejlby Idrætsklub. Modstanderen hed nemlig VRI, Vejlby-Risskov Idrætsklub, og det er ingen hemmelighed, at det er med særlig vægt på "Risskov"-delen af klubnavnet.

Christian plejede at se rødt. Han var en af bonderøvene fra bakken, og når de mødte rigmandssønnerne fra Risskov, gik det som regel vildt for sig - både på og uden for fodboldbanen.

For dengang var linjerne mellem mellem de to sider af Grenåvej, Vejlby og Risskov, kridtet hårdt op.

- Vi har aldrig været ved at slå hinanden ihjel, men fra dengang og til i dag har der altid været en konflikt mellem bydelene. I min tid gik vi ikke over Grenåvej, og det gjorde dem fra Risskov heller ikke, medmindre de havde en ærinde heroppe i Vejlby. Vi havde ikke noget at foretage os dernede, medmindre vi skulle spille kamp eller se på deres damer, siger Christian Henriksen.

Tribalismen, Vejlby versus Risskov, os imod dem-kulturen, lever og ånder stadig i dag, og bogaktuelle Christian Henriksen puster til gløderne med 8240 Vejlby -  en hyldest til Vejlby og bydelens skæve eksistenser, som er blevet til i samarbejde med fotografen Søren Andersen.

8240 Vejlby

I realiteten har postnummeret jo heddet 8240 Risskov siden kommunesammenlægningen i 1970.  Bare ikke i Christian Henriksens bog.

- Man kan jo altid gisne om, hvorfor det endte med at hedde 8240 Risskov, når nu det også hedder Vejlby Fed ved vandet.  Derfor er bogens titel et kærligt drilleri og et rap over snuden til Risskov, for heroppe hedder det altså 8240 Vejlby, og det er heroppe, de fede historier er, siger Christian Henriksen.

Derfor har han fældet 50 fortællinger om bydelen, der formede ham, ned. Den handler næsten udelukkende om Vejlby, men det er svært at sige Vejlby uden også at sige Risskov.

- Der er nogle små stik til Risskov, for vi ville have haft svært ved at tage vores identitet på os uden dem. Vi kan jo ikke undvære hinanden, for de kan også markere sig igennem bonderøvene heroppe i Vejlby, siger Christian Henriksen og fortsætter:

- Der er vitterligt forskel på menneske, der bor dernede og heroppe. Det gælder både indkomst, livstilgang og socialklasse, selvom det måske var mere tydeligt før i tiden.

Slagteren og Tosse-Tove

Det kan man takke byggeriet for. Modsat i dag gik Risskov dengang fri for alle de store boligprojekter. Til gengæld fik Vejlby Veri Parken, LEC, det grimme kommunekontor og Ny- og Næringen. Set i bakspejlet ser Christian Henriksen det som et plus, for det satte nuance på hans barndommens gade.

- Vi fik vores andel socialt udsatte, og de var med til at gøre Vejlby mere broget. Det var fint. Jeg har gået på både Risskov- og Vejlby Skole, og jeg ville til hver en tid foretrække det sidste med al den forskellighed, den bød på. Det var ikke bare højtuddannede og højtlønnede folk, så det gav os noget mere indblik og udsyn i forhold til dem i Risskov, siger Christian Henriksen, hvis korte fortællinger byder på et persongalleri bestående af blandt andre Slagter Frislev og Tosse-Tove.

Hullet bliver lukket

Typer som Tosse-Tove har bare fået sværere betingelser i Vejlby med tiden, for på nogle parametre er Vejlby så småt ved at lukke hullet til Risskov, mener Christian Henriksen. Efter at have boet i Aarhus i en årrække, rykkede han tilbage til Vejlby, da han skulle stifte familie, men alt var ikke ved det gamle - og ændrer sig stadig.

- Vejlby er også ved at blive borgerligt og komfort. Her er også ved at blive lidt kedeligt, og min bog er også en knytnæve til storbyerne, for der bliver ryddet op og ryddet ud i de skæve eksistenser, som bliver nødt til at flytte længere og længere væk på grund af stigende boligpriser. Se bare de nye lejligheder, der bliver bygget. De koster gerne op mod 15.000 kroner om måneden, siger Christian Henriksen.

Kvadratmeterprisen stiger på begge sider af Grenåvej, og grænserne mellem de to bydele er knapt så optrukne, som de var engang. Det oplever Christian Henriksen gennem sine børn.

- De er blevet tyndere på grund af de unges mobilitet og de sociale medier. De er mere klar på at drage frem og tilbage, end vi var i sin tid. Dengang var verden ikke så stor, men nu møder de hinanden på kryds og tværs uden at komme op at toppes.  Det er fedt, at balladen ikke er der mere, men omvendt var det jo også sjovt, da verden var lidt mere firkantet, siger Christian Henriksen.

- Du kan jo få botox dernede

Kasser propper vi nu stadig hinanden i, mener Christian Henriksen, for din hjemstavn er en identitetsmarkør, og selvom vi måske ser flere ligheder i dag, når vi spejler os i hinanden, lever fordommene stadig videre - også blandt de unge.

- Min datter kan godt sige, at hun hellere ville bo i Risskov end Vejlby, hvorimod min søn er mere sådan, at han satme aldrig skal bo i Risskov. Fra mine børn ved jeg, at man stadig kigger lidt skævt til hinanden, siger Christian Henriksen og tilføjer:

- Vi er måske ikke nogle bonderøve i samme grad som før, men folk fra Vejlby ses stadig lidt som nogle slagsbrødre og baryler. Der er sikkert ligeså mange tosser i Risskov, men de bliver pakket bedre ind, men det er jo fordi, de ikke har samme tid til at opdrage deres børn dernede, som vi har.

Det er hans måske hans Vejlby-bias, der taler, men Christian Henriksen føler fortsat, at han bliver bekræftet i sine fordomme, når han ses med sin kærestes veninder og vennepar.

- Min kæreste er fra Risskov, og selvom det er kærlige drillerier, er der stadig fordomme, der bliver bekræftet via måden, vi er på. Bilpakken, tøjet, forretningerne. Du kan jo få botox dernede, siger Christian Henriksen.

En mur ved Grenåvej

Sådan at placere en skønhedsklinik i Vejlby ville aldrig gå, vurderer Christian Henriksen.

- Deres forretninger ville ingen gang på jorden have heroppe. Veri Centret er fint med os, for der ligger Sportmaster, og vi griner af dem, når vi ser dem sidde ved Grappa og sippe vin. Der vil jeg altså hellere sidde på Bøffen (Beefeater Pub ved Veri Centret, red.) og drikke bajere, siger Christian Henriksen.

Og der vil der nok altid være flere folk fra Vejlby, der har hang til en tur på det tilrøgede værtshus. For selvom skellene mellem de to bydele med tiden er blevet mindre, vil 8240 Risskov - hvor vi smelter sammen til en stor, homogen gruppe - ifølge Christian Henriksen aldrig blive en realitet.

- Der vil altid være en forskel, og det skyldes ikke mindst, at vi har de almene boligbyggerier på denne side af Grenåvej. Vi har Vejlby Vænge, Vejlby Toften, Tjelevej og Ny- og Næringen. Vi har de steder, hvor kommunen altid vil kunne placere fraskilte og udlændinge, der mangler et sted at bo, siger Christian Henriksen, inden han sender sin sidste stikpille i retning af Risskov.

- Tværtimod tror jeg snarere, vi om 50 år vil kunne se en mur mellem de to områder ved Grenåvej. Allerede i dag kan du se, at folk i Risskov er ræd for, at folk parkerer på deres veje, og de er så småt ved at lukke sig om sig selv dernede. Heroppe er vi åbne. Vi tager imod alle.

McDonald's Risskov er blevet noget af et unikum efter ombygningen, der stod færdig for kort tid siden.

McDonald's i Risskov er den første af sin slags i Danmark: Men godkendelsen af den nye restaurant skulle først forbi USA

McDonald's i Risskov er blevet en ener på dansk jord efter sin genåbning for kort tid siden.

Efter restaurantens ombygning er der nemlig blevet fiflet så meget med McDonald's DNA, at det skulle godkendes hele vejen ovre ved fastfoodkædens absolutte topledelse i USA.

Du kan læse mere om, hvad der pludselig gør McDonald's-restauranten i Risskov så unik lige her.

Ved McDonald's-restauranten har man taget et sats og fjernet siddepladserne helt som de første i Danmark. Franchisetager Jackie Høst tror ikke, det vil koste kunder på den lange bane.

Uanset om man synes, mad fra McDonald's er en metervare eller ej, så er restauranten i Risskov ved Ravnsøvej blevet et unikum på dansk jord. Efter sin genåbning i november efter tre ugers ombygning er restauranten nemlig den første i landet -  og måske hele verden - til slet ingen siddepladser at have.

- Man kan måske godt sige, at vi er en form for forsøgskanin, for vi er de første i landet til at fjerne siddepladserne, og det ville ikke undre mig, hvis vi også var de første i verden. Det er en del af McDonald's DNA, vi skærer fra ved at fjerne siddepladserne, så det krævede godkendelse fra både det nordiske hovedkontor og fra Chicago, fortæller franchisetager Jackie Høst.

Blåstemplingen fra de høje herrer i USA kom, og ifølge Jackie Høst var der flere gode grunde til at gennemføre ændringen.

Dels var der behov for mere plads, samtidig med at erfaringerne fra under coronakrisen har vist, at det er muligt at drive en god forretning uden siddepladser, så længe produktionsapparatet er strømlinet til, at man kan lange burgere ud af lugen til drive-in og takeaway hurtigere end førhen.

- Hvis vi skulle imødekomme kapacitetskravene for fremtidens restaurant, måtte vi enten finde en ny og større lokalitet eller bygge om. Vi valgte så det sidste, for under coronakrisen lærte vi, at man kan omsætte for ligeså meget uden at have siddende gæster, siger Jackie Høst og fortsætter:

- Det var lidt en øjenåbner for os, så derfor besluttede vi os for at tegne en restaurant uden siddepladser med fokus på drive-in, takeaway og udbringning. Kapaciteten til drive-in er fordoblet nu.

Du kan fortsat bestille mad inde i selve restauranten, men det er altså ikke muligt at spise den på stedet, medmindre man vil sidde på gulvet.

- For ringe

"Det er sgu'da ringe, at man ikke kan sidde derinde. Det kommer de til at miste mange kunder på"

Sådan lyder reaktionen på de skrottede siddepladser fra en utilfreds, burgerelskende kunde på en af de lokale Facebook-grupper. Den står ikke alene, men Jackie Høst er ikke synderligt nervøs for, at det vil koste kunder, selvom han nødigt vil skuffe sine gæster.

- På den korte bane kan jeg sagtens forstå, hvis nogen kommer herind og bliver skuffet, fordi de har været vant til at kunne sidde ned. Vi håber, at folk på den lange bane vil lære at acceptere det, siger Jackie Høst.

Han havde måske ikke vovet skindet og risikeret at blive grillet af sine kunder, hvis ikke det var fordi, der fortsat ligger en stor, familievenlig McDonald's med masser siddepladser på Randersvej.

- En af årsagerne til, at vi valgte ombygningen, var, at der fortsat ligger en stor McDonald's halvanden kilometer herfra med lobby og legeland, så er det dét, man er på udkig efter, kan vi heldigvis stadig tilbyde det i området, siger Jackie Høst.

I forbindelse med ombygningen har restauranten fået fordoblet antallet af standere, hvor kørende kunder kan bestille fra.

En dyr omgang

Bare ikke i restauranten i Risskov. Uden at der skal gå alt for meget salgssnak i den, fokuserer man her på fart og friskhed.

- Før var det et kvalitetskrav, at maden, der blev udleveret, kunne have ligget i en varmeovn i op til 10 minutter, før du fik den. Med de nye maskiner laver vi først maden, når du har bestilt den, og i det nye køkken kan vi lave det hurtigere og helt frisk, siger Jackie Høst.

Det virkede under coronakrisen. Nu håber franchisetageren, at han har fundet en opskrift på succes.

- Vi kunne se, at omsætningen var bedre uden siddepladser under coronakrisen, så vi er ikke i tvivl om, at det nok skal blive en succes. Det er vi nødt til at tro på, for det er en voldsom investering, vi har foretaget. Det har virkelig ikke været en billig omgang, så nu skal det også gå stærkt, siger Jackie Høst, der ejer i alt fem McDonald's-restauranter i Aarhus.

Coca-Colas julelastbil kommer til Vejlby-Risskov

Bjældeklang, bjældeklang.

Coca-Cola var måske et af de første brands til at kommercialisere julen, men det er ikke per definition en dårlig ting.

Over stok og sten kommer Coca-Colas julelastbil nemlig til Vejlby-Risskov den 10. december, og det er måske et tilløbsstykke for børn og barnlige sjæle i bydelen.

Og med besøget samles der ind til et godt formål. Derfor er det værd at nævne.

Den ikoniske julelastbil stopper i Vejlby-Risskov under sin tur rundt i det ganske danske julelandskab.

Medmindre du er Grinchen og hader julehøjtiden, kommer der et tilløbsstykke til Vejlby-Risskov denne december.

Coca-Colas ikoniske julelastbil stopper nemlig for at sprede julestemning ved Risskov Brynet 10. december. Appellen er nok størst for børn og barnlige sjæle, for selveste Julemanden (Eller Coca-Colas røde udgave af ham) har fundet tid i sin travle kalender til også at aflægge visit.

Han stiller gerne op til familieportræt og lytter til de mindstes store julegaveønsker, men hvis man egentlig bare gerne vil have en cola, deles der også gratis forfriskninger ud. Så kan man gå hjem og stoppe sig med brunkager bagefter.

Måske velvidende, at man har gjort en god gerning. Via salg af merchandise samler Coca-Colas julelastbil nemlig ind til Mødrehjælpen. I 2019 lykkedes det at samle 300.000 kroner ind til organisationen, der støtter gravide og forældre i sårbare situationer, og i år er behovet måske endnu større her op til endnu en jul i coronaens tegn.

-  Øgede udgifter til eksempelvis computere og mad til hjemmeskolede børn var en af konsekvenserne af pandemien. Når børnene ikke går i dagpleje, vuggestue eller børnehave, skal man pludselig give både morgenmad, frokost og eftermiddagsmad. Det gør ondt på økonomien – og for forældre, der i forvejen har en stram økonomi, bliver det umuligt at lægge til side til vintertøj og højtider som juleaften, fortæller Ninna Thomsen, direktør for Mødrehjælpen.

Du får en miniatureudgave af julelastbilen samt en julekugle mod en frivillig donation til Mødrehjælpen på 25 kroner.

Julelastbilen står ved Meny-butikken ved Risskov Brynet mellem 15-19.00 den 10. december.