Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger RisskovLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Hvordan går det, du?

Kære læser

Jeg vil starte nyhedsbrevet med at sige tak, og så vil jeg bede dig om din assistance.

RisskovLIV har været i luften i lidt over to måneder nu, og jeg fristes til at citere Peter Falktoft og sige ”Her Går det Godt”.

Jeg er bare sikker på, at jeg kan blive endnu skarpere og levere en endnu mere vedkommende lokaldækning af Vejlby og Risskov. Derfor beder jeg om tre af dine dyrebare minutter til at besvare dette spørgeskema, der netop skal gøre mig klogere på, hvordan I får den bedst mulige dækning.

Hvilke historier vil I gerne læse? Hvor ofte? Og hvad kan jeg gøre bedre? – Det håber jeg, du vil hjælpe med at besvare.

Om du har været trofast læser siden dag ét eller er sprunget på vognen undervejs, så skal du ikke snydes for en opsamling på de mest læste artikler fra RisskovLIV foreløbigt - så her kommer de bedste af de første.

Mest læst er historien om mennesket bag disken i Risskov Tapet & Farve, Hans Peter Aarup, der lukker og slukker for butikken senest til februar og endelig får en velfortjent ferie. I butikkens sted kommer en ny bebyggelse med blandet erhverv og bolig, og den var I også mange, der var nysgerrige i.

Byudvikling har fyldt meget i min dækning, og særligt historien om en kommende etagebolig på L.P. Bechs vej har taget kegler. Det skyldes måske, at rådmand Bünyamin Simsek (V) gerne ville sætte en stopper for det, men bygherre er i sin gode ret.

Gode retter kommer to af folkene bag Restaurant Ghrelin på Aarhus Ø forhåbentligt til at servere, når de over de kommende to år åbner både cafe og brasserie langs Nordre Strandvej. Det stadig voksende madcentrum i downtown Risskov optager jer, og det forstår man jo godt.

Turen går også til Risskov Skole, der er et godt eksempel på, at skolevejene i Vejlby-Risskov kunne gøres meget sikrere med ganske simple midler, og så slutter vi af nær Risskov Brynet, hvor flere beboere er blevet udsat for hærværk, når de holder på den nærliggende offentlige vej Gustav Holms Vej.

Tak for læsetiden nu og tidligere - og bliv endelig ved med at sprede ordet om RisskovLIV.

Billede af Kristoffer Krogh Kiesbye
Billede af skribentens underskrift Kristoffer Krogh Kiesbye Journalist
Hans Peter Aarup Christensen lukker sin farvehandel senest til februar. Planen er, at der skal bygges en etagebolig med plads til både erhverv og lejligheder på grunden og nabogrunden, den gamle glarmester.

Farvehandleren ved Nordre Strandvej siger farvel efter 38 år

Hans Peter Aarup Christensen er... et farverigt menneske.

Her får du et portræt af manden med maling på hjernen, som efter 38 år har solgt sin farvehandel på Nordre Strandvej.

Risskov Tapet & Farve lukker og slukker efter en halv menneskealder til februar. Når den stolte farvehandler Hans Peter Aarup Christensen flytter ud, bliver huset jævnet for en ny bebyggelse med både erhverv og bolig.

Dørklokken bimler og bamler, når du slår døren op til Risskov Tapet & Farve. Det har den gjort siden 1983, men senest til februar er det slut. Da siger Hans Peter Aarup Christensen farvel til butikken på Nordre Strandvej og farvel til hvervet som farvehandler og goddag til nye måder at sætte kolorit på tilværelsen.

- Jeg har truffet beslutningen om at stoppe inden for det sidste år. Jeg har været pensionist i fire år, og jeg skal jo ikke bæres ud herfra, vel? På et tidspunkt bliver jeg nødt til at sætte en stopper for mig selv, siger 69-årige Hans Peter Aarup Christensen.

Han er rigelig frisk. Malerhjerne har han ikke, men maling på hjernen har han næsten haft siden barnsben.

- Jeg har jo været beskæftiget med branchen siden min fødsel. Min far og mor havde en farvehandel, så jeg kunne mine farver allerede som tiårig. Vi havde tre farvehandlere i min familie, og undtagen en afstikker til militæret har det altid været maling, der har været mit kald, fortæller Hans Peter, der er født op opvokset i Farsø i det vestlige Himmerland.

I 1974 flyttede han så til storbyen, Aarhus, og lige knap 10 år senere var han med til at åbne farvehandleren på Nordre Strandvej 15, hvor der tidligere havde ligget en isenkræmmer. Det er mange år og mange ændringer siden.

- Risskov og strandvejen så helt anderledes ud. På den modsatte side af min forretning lå en blikkenslager og nogle kontorer, men i dag er alt forandret. Jeg blev liggende, for det var et arbejde, og jeg skulle tjene til føden. Så gik det ene år med det andet, siger Hans Peter Aarup Christensen.

Som en dårlig rødvin

Gennem den tid har farvehandlerbranchen også ændret sig. I dag er han den eneste farvehandler tilbage i det indkøbsfællesskab, der tidligere talte omkring 25 uafhængige farvehandlere. Han anerkender også selv, at han måske er en uddøende race.

- Der er blevet meget mere konkurrence fra websider og den slags snyd og bedrag, som jeg vil kalde det. Der er ikke mange fysiske butikker tilbage, siger Hans Peter Aarup Christensen.

Er han ved at blive en dinosaur, er han en stolt en af slagsen.

- Branchen ændrede sig, da Bilka og forskellige discount-byggemarkeder begyndte at sælge maling, der ikke er fem potter pis værd. Jeg kan sige dig, at det er lidt som en barolo, der har været ved en dryphane og fået de sidste dråber, og så kalder man det for rødvin, siger Hans Peter Aarup Christensen.

Men når man ikke kan eller vil konkurrere med det, Hans Peter Aarup Christensen kalder for ”kridtvand,” må man finde andre måder at skaffe til føden.

- Jeg har mine specialer. Du finder ikke nogen forretninger som min i Aarhus eller omegn, der har mit store udvalg af kurve. Man skal have varer, som ingen andre har som kludetæpper og dørmåtter, så når jeg lukker min butik, så kommer folk til at savne nogle ting, det tør jeg godt love dig, siger Hans Peter Aarup Christensen.

Tid til en tiltrængt ferie

Dørmåtter, kludetæpper og kurve. Jeg erkender blankt, at det ikke just lød som en regulær guldgrube i mine ører, men under mit besøg i Risskov Tapet & Farve kom min kærestes moster tilfældigvis forbi og købte… ja, en kurv. Ergo er det nok mig og ikke Hans Peter Aarup Christensen, der er en sten. Overskud har han i hvert fald altid haft.

- Jeg har da levet af det nu i mange år. God og god forretning kan man måske altid diskutere, om det har været, men jeg har haft mit behov dækket og kørt med overskud i mange år. Jeg kan selv bestemme nogenlunde, hvad jeg vil, siger Hans Peter Aarup Christensen.

Nu vil han så prøve kræfter med pensionisttilværelsen. Det kræver dog en ny bolig. Nordre Strandvej 15, hvor han selv har levet bachelorlivet de sidste mange år, er nemlig blevet opkøbt og skal jævnes med jorden sammen med nabogrunden, den gamle glarmester. I stedet skal der opføres en bygning med restaurant og lejligheder.

Derfor kigger Hans Peter Aarup Christensen nu efter et rækkehus i Lystrup, og han har sine bud på, hvordan han fortsætter med at sætte kulør på livet.

- Jeg kommer nok til at savne min forretning, men man kan vende den om og sige, at jeg nu endelig får noget fritid. Jeg kunne godt finde på at køre rundt og se noget af Danmark, for der er mange steder, jeg ikke har set. Sådan er det jo, når man ikke har haft en feriedag i 25 år, siger Hans Peter Aarup Christensen.

Det lyder næsten som en arbejdsskade, og så er der jo dem, som måske alligevel ville mistænke ham for at have lidt malerhjerne.

Her er et udkast til, hvordan det kommende byggeri ved farvehandleren og glarmesteren kan komme til at se ud. Intet er dog fastlagt endnu. Foto: Gandrup Krabbe Vang

Nyt byggeri ved Nordre Strandvej: Her er er første udkast til afløseren for farvehandleren og glarmesteren

Farvehandleren forsvinder og tager glarmesteren med sig, for Jacob Kilsgaard og Bent Jørgensen Ejendomme har planer om at bygge nyt på de to nabogrunde.

Du kan se første udkast og høre mere om planerne for byggeriet her.

Bent Jørgensen Ejendomme har opkøbt farvehandleren og den gamle glarmester på Nordre Strandvej. Planen er at opføre en ejendom i to etager, men intet er fastlagt endnu.

Glarmesteren er allerede flyttet ud, og senest til februar siger farvehandleren Hans Peter Aarup Christensen fra Risskov Tapet & Farve også sit farvel. Nabogrundene ved Nordre Strandvej og hjørnet til Fortevej er nemlig blevet opkøbt af Bent Jørgensen Ejendomme, og der planlægges nu et byggeri med erhverv i stuen og lejligheder på etagen over – selvom intet er fastlagt endnu.

Bag byggeplanerne står Jacob Kilsgaard og dennes far. Bosat i Risskov gennem de seneste syv år har Jacob Kilsgaard selv fulgt udviklingen med flere madsteder og mere erhverv nær vandet med begejstring. Derfor har det også været ham magtpåliggende at lave et projekt med en erhvervsdel, som kannibaliserer de eksisterende butikker og restaurationer mindst muligt.

- Vi vil gerne lave noget, der tilfører området noget værdi og er i tråd med udviklingen. Forestil dig et vinbarskoncept, hvor man kan få noget let tapasagtigt, en sandwich i baglommen eller en is om sommeren. Det skal tilføre noget nyt uden at være i direkte konkurrence med nogle andre i bydelen end på stolepladser, siger Jacob Kilsgaard.

Foruden en større restauration i stueetagen er der også lagt op til, at det kommende byggeri skal kunne huse op til syv mindre erhvervslejemål. Selv så Jacob Kilsgaard gerne, at der kom et apotek, mens tøj- og smykkebutikker eller en kunstforretning også er gode bud.

Overetagen kan ende med at bestå af alt mellem to store eller fire lidt mindre lejligheder, men alt står endnu til diskussion, selvom den indledende dialog med kommunen om byggeriet nu er påbegyndt.

- Vi har ikke lagt os fast på noget. Vi må vente og se, hvad vi må, og hvad mulighederne bliver løbende, siger Jacob Kilsgaard.

"Færge-frit" villakvarter

For selvom det nuværende udkast til projektet fra det lokale arkitekthus GKV kun er i to planer, så følger Jacob Kilsgaard forslaget til lokalplanen ved Risskov Øjenklinik ved Nordre Strandvej 7.

Her ønsker bygherre kort fortalt at opføre et byggeri i 2,5 etager og med en bebyggelsesprocent på 72 procent i det sidste udkast til projektet, som RisskovLIV har set.

Ifølge den nuværende lokalplan fra 1967 for området omkring Nordre Strandvej, Fortevej og Rolighedsvej må der kun bygges med en bebyggelsesprocent på 20. Men det kan ændre sig med forslaget til lokalplan ved Risskov Øjenklinik.

- Vi er nødt til at vente lidt og se, hvad vi præcist må. Det er fjollet at bygge 20 procent, hvis vi få måneder efter må bygge 45 procent, mens andre måske bygger 72 procent, siger Jacob Kilsgaard.

Han er bevidst om, at flere byggeprojekter i Vejlby-Risskov møder massiv modstand fra lokale. Men som han siger, ønsker han ikke et scenarie, hvor han må gå med kraven oppe om ørerne og gemme sig på grund af et forhadt byggeri. Så hellere lave noget flot.

- Vi vil lave noget, der er smukt og sympatisk. Man skal ikke lægge en færge af en bygning midt i et villakvarter. Vi ved godt, hvor hurtigt man kan komme i vælten, hvis man træder ved siden af, fortæller Jacob Kilsgaard og tilføjer:

- Der er en gylden middelvej. Der er nogen polemik mod byggeri i Risskov, som er meget velbegrundet, mens den andre gange er mere hysterisk. Tingene udvikler sig, og der var også ballade, da Piccolo åbnede. Sidenhen har det jo vist sig, at alle blev glade for den.

Selvom rådmanden er imod: Etagebyggeri skyder op ned ad stikvej i Risskov

Beboerne på L.P. Bechs Vej frygter et trafikalt kaos, nu hvor et etagebyggeri er på vej ned ad den kun fire meter smalle stikvej på vandsiden af Nordre Strandvej.

Det burde ikke kunne lade sig gøre. Det mener rådmanden for Teknik & Miljø heller ikke. Men det kan det.

Du får forklaringen her.

Beboerne på L.P. Bechs Vej begriber ikke, at etagebyggeri kan blive opført på stikvejen og frygter for trafikalt kaos. Rådmanden for Teknik & Miljø ville gerne have givet byggeprojektet afslag, men bygherre har retten på sin side.

Teknisk set er det ikke muligt at bygge etageboliger ned ad stikvejene på vandsiden af Nordre Strandvej, men set med beboerne på vejens øjne er det i praksis ved at ske på hjørnet af L.P. Bechs Vej, selvom rådmanden for Teknik & Miljø, Bünyamin Simsek (V) gerne ville sætte en stopper for byggeprojektet.

Nordre Strandvej 74 er nemlig en noget usædvanlig grund. Den er ejet af ejendomsmæglerne Nonbo & Eland, der driver en forretning med udstillingsvindue ud mod hovedvejen, men grunden strækker sig langt ned ad L.P. Bechs Vej og har en gammel boligbebyggelse med udkørsel til villavejen.

Det er her, spliden opstår. Ejendomsmæglerne ønsker nu at jævne boligdelen for i stedet at opføre en etagebolig med fire lejligheder. Det er de ifølge lokalplanen i deres gode ret til, da adressen er tilknyttet Nordre Strandvej.

På venstre billede ser du erhvervsdelen af Nordre Strandvej. På højre ser du boligdelen, der ligger på bagsiden af Nonbo & Elands filial.

Men spørger man vejformanden på L.P. Bechs Vej, Niels Christian Toppenberg, er det helt åbenlyst, at den eksisterende boligdel hører til på L.P. Bechs Vej. Til gengæld passer et etagebyggeri slet ikke ind på stikvejen, hvis man spørger vejformanden.

- Boligdelen har fået en kunstig adresse, der hedder Nordre Strandvej 74E, men det er jo helt klart, at det ligger på L.P. Bechs Vej. Nu vil de så bygge en boligblok og ikke et parcelhus, så nej, vi synes ikke, det er et byggeri, der svarer til det sædvanlige i området, siger Niels Christian Toppenberg og fortsætter:

- Det kan godt være, de er i deres gode ret til at bygge. Man har også ret til at køre bil, når man har kørekort, men man skal stadig følge færdselsloven. Det synes vi ikke, at man gør her.

- Vejfolkene river sig selv i håret

Det var en analogi, men vi bliver ved trafikken. Niels Christian Toppenberg og beboerne på L.P. Bechs Vejs er imod byggeplanerne, men det er særligt den fremtidige trafikafvikling på den smalle stikvej, der bekymrer dem.

Til byggeprojektet er der planlagt fire p-pladser foruden de to, der hører til Nonbo & Elands ejendomsmæglerforretning. Tilbage i 2004, da mæglerne slog sig ned på hjørnet mellem Nordre Strandvej og L.P. Bechs Vej, fik beboerne på vejen tinglyst en servitut, der gjorde det umuligt at etablere mere end tre p-pladser – to til erhvervsdelen og én til boligdelen - på Nordre Strandvej 74.

Den skulle netop forhindre for meget trafik og for mange parkerende på L.P. Bechs Vej, men ifølge forvaltningen i Aarhus Kommune er den ikke gældende i forbindelse med de nye byggeplaner. Det giver anledning til problemer, mener Niels Christian Toppenberg.

- Vejen er kun fire meter bred, og du vil nærmest ikke kunne komme ind på byggeriets p-pladser, når den ikke er bredere. Jeg har spurgt kommunen, om der er noget andet sted i byen, hvor de har givet tilladelse til en boligblok midt på så smal en vej? – Det har jeg ikke fået svar på, siger han og fortsætter:

- Vejfolkene må rive sig selv i håret over det, for det er helt godnat. Du vil nærmest ikke kunne svinge ind på de nye p-pladser, og hvor skal beboernes gæster holde? Vi oplever allerede problemer med kunder til erhvervsdelen, der holder på vores vej, og så kan skraldebiler og udrykningskøretøjer ikke komme forbi.

Rådmanden forsøgte at give afslag

De bekymringer deler rådmanden for Teknik & Miljø, Bünyamin Simsek, også. På invitation fra beboerne på vejen kom rådmanden i foråret forbi for selv at få syn for problematikken. Efterfølgende sendte han et rådmandsnotat, hvori han erklærer sig enig i beboernes bekymringer.

I notatet står der blandt andet, at rådmanden ikke vurderer, at den planlagte etageejendom passer ind i området. Sort på hvidt står der også, at rådmanden heller ikke fandt vejforholdene tilstrækkelige.

Derfor fik rådmanden for Teknik & Miljø faktisk sine jurister til at undersøge mulighederne for at give byggeprojektet afslag, men det er nemmere sagt, end gjort. Årsagen; byggeplanerne er for en adresse på Nordre Strandvej - og ikke på L.P. Bechs Vej.

- Nordre Strandvej 74 har i dag de juridiske rammer, som tillader byggeri i to etager, 8,5 meters højde og en bebyggelsesprocent på 45. Dette medfører også, at der opstår en tilsvarende byggeret på ejendommen, lyder forklaringen fra chefjurist ved Aarhus Kommune, Torben Simonsen, i et skriftligt svar til Niels Christian Toppenberg.

Vi har ændret så meget, at vores byggerådgiver fra kommunen har sagt, at vi har taget for meget hensyn, men vi har selv kontor for enden af vejen og vil gerne tage imødekomme dem.

Karsten Eland, Ejendomsmægler, Nonbo & Eland.

Nonbo & Eland: Vi har taget meget hensyn

Derfor er det formentlig kun et spørgsmål om tid, før byggeriet begynder. Ifølge Karsten Eland, den ene af ejerne af ejendomsmæglerfirmaet Nonbo & Eland, burde den endelige byggetilladelse være lige på trapperne.

- Dialogen med kommunen har stået på i to og et halvt år, og projektet har været i både plan- og den juridiske afdeling, ligesom den har været på rådmandens bord i to omgange. Byggeriet holder sig indenfor lokalplanen og alle retningslinjer og forskrifter, fortæller Karsten Eland.

Undervejs har byggeplanerne ændret sig. Ifølge Karsten Eland var den oprindelige plan at bygge rækkehuse på boligdelen af grunden, men det blev afvist af kommunen. Derfor faldt valget på lejligheder i stedet, og det er løbende blevet rettet til for at imødekomme beboerne på L.P. Bechs Vejs ønsker, fortæller ejendomsmægleren.

- Jeg synes faktisk, vi har fået tegnet et flot projekt, der passer ind i det omkringliggende kvarter. Vi har blandt andet sørget for en indvendig trappe, fordi det var en forudsætning, at det ikke skulle ligne et etagebyggeri, fortæller Karsten Eland.

Han nævner også, at man efter flere møder med naboerne har droppet en altan på grund af mulige indbliksgener, lavet vinduerne om og ændret ind- og udkørselsforholdene, så der nu er en vendeplads inde på grunden - for at imødekomme vejens beboeres bekymringer om de trafikale forhold.

- Vi har ændret så meget, at vores byggerådgiver fra kommunen har sagt, at vi har taget for meget hensyn, men vi har selv kontor for enden af vejen og vil gerne imødekomme dem. Jeg tror dog altid, at nyt byggeri vil blive mødt med skepsis, siger Karsten Eland.

Juridisk slagsmål

Vejformand Niels Christian Toppenberg betragter I hvert fald ændringerne som minimale, men mulighederne for at sætte en stopper for byggeriet er ved at slippe op. Beboerne kan forsøge at klage til Byggeklageenheden, men vejformanden anser ikke deres chancer for gode.

- Vi kan først klage, når kommunen har givet dem en byggetilladelse, men når først den er givet, er det noget nær umuligt at gøre om, for så er det kommunen, der står til ansvar. Har de givet en ulovlig tilladelse, står de med et erstatningskrav, og så bliver det sværere som almen borger at få ret, siger Niels Christian Toppenberg.

Alternativet er at anlægge en civil retssag imod Nonbo & Eland omkring servitutten, der deklarerer, at der kun må være tre p-pladser på grunden Nordre Strandvej 74. Men den slags koster knaster.

- Det vil medføre en lang juridisk diskussion og ende i et byrådsmøde om to til tre år. Til den tid vil det have kostet beboerne på vejen 200.000-300.000 kroner, og det er ikke bare sådan at finde pengene til det, siger Niels Christian Toppenberg.

To af indehaverne af Restaurant Ghrelin på Aarhus Ø, Nicklas Friis Nielsen og Anders Kuk Kristensen åbner en ny cafe og et brasserie ved Nordre Strandvej. Foto: Flemming Krogh

Gourmet-kokke rykker til Risskov med både café og brasserie

En Michelin-stjerne til Vejlby-Risskov?

Over de kommende to år åbner to af kokkene bag Restaurant Ghrelin både en cafe og et brasserie på Nordre Strandvej i Risskov, og særligt for det sidstnævnte spisested er der ambitioner om at lave gastronomi på højeste plan.

Nordre Strandvej bliver snart en cafe og et brasserie rigere, og der er ingen grund til at tro, at udviklingen ved Risskovs madcentrum stopper foreløbigt.

NS Lounge kom, så og serverede burgere for omkring 10.000 gæster mellem starten af juni og til slutningen af juli. Det var aperitiffen, da det bestemt ikke det sidste, Risskov har set til to af stifterne af Restaurant Ghrelin på Aarhus Ø.

Over de kommende år kan byens allerede boomende madcentrum omkring Bellevuehallerne nemlig se frem til at blive to spisesteder rigere, når Nicklas Friis Nielsen og Anders Kuk Kristensen åbner både cafe og et brasserie ved Nordre Strandvej.

Cafeen bliver forretten og åbner - hvis alt går efter planen - i stueetagen af 1927 Estates nye hovedkontor ved Nordre Strandvej 56-58 midt i 2022. Her skal være plads til alle, men de to gorumet-kokkes madeksperiment med pop up-restauranten NS Lounge har lært dem en ting eller to om, hvad de madglade gæster i Risskov efterspørger.

- Folk i Risskov er kvalitetsbevidste og kan godt smage forskel på, om en agurk er skåret i går, eller om de sætter tænderne i en vakuumpakket købebøf. Det behøver ikke være dyrt, men det skal være kvalitet, siger Anders Kuk Kristensen og fortæller videre om cafeen:

- Lad os sige det sådan, at vi gerne vil lave et både hyggeligt og mangfoldigt sted, der skal kunne rumme alle mennesker døgnet rundt, men meningen er ikke, at der skal sidde 100 mennesker og gnave i nachos.

Brasseriet skal lave larm på den gastronomiske scene

Chips og smelteost bør du heller ikke forvente ved det kommende brasserie, der åbner på hjørnet ved Bellevuehallerne. Men hvor Anders Kuk Kristensen satser på, at cafeen når kogepunktet allerede næste år, tager hovedretten længere tid at tilberede.

- Vi er ikke helt klar over, hvornår brasseriet står klart, men det kommer måske til at ske i starten af 2023. Først skal vi lige skubbe cafeen i gang, siger Anders Kuk Kristensen.

Han gør til gengæld bod for den ekstra ventetid ved at garantere gourmetmad på højt niveau. Ghrelin har længe flirtet med det forjættede land, en Michelinstjerne, og selvom brasseriet ikke er tiltænkt som en konkurrent til egen restaurant, er ambitionerne til at smage på.

- Cafeen og brasseriet bliver to ben på vores taburet, der laver god mad til alle segmenter, men med brasseriet er det helt sikkert meningen, at vi skal sparke til de helt store madoplevelser. Michelinstjerne eller ej, så vil vi gerne lave noget larm med det spisested, siger Anders Kuk Kristensen.

En tredje ny restaurant er på vej

Cafeen og brasseriet kommer dog ikke til sætte punktum for tilkomsten af nye madsteder ved Nordre Strandvej. Ifølge Søren Hampen Kristensen, administrerende direktør for ejendomsselskabet 1927 Estate, har yderligere en restauratør skrevet under på det andet lejemål i stueetagen af firmaets kommende hovedkontor - men det tredje nye madsted ønsker ikke sit navn offentliggjort endnu.

Ikke desto mindre vil det betyde, at du snart finder et Lagkagehus, en Okkels Is, bistroen La Foresta og den runde Piccolo og Restaurant Fedet på modsatte side af Bellevuehallerne, mens du vil kunne besøge Garage Burger, Joe & The Juice samt den kommende cafe, brasserie og endnu unavngivne spisested langs med idrætshallen i bygninger opført af 1927 Estate.

Men ifølge ejendomsselskabets direktør er der ingen grund til at tro, at mæthedspunktet for antallet af restauranter og nyt butiksliv er nået ved strandvejens madcentrum endnu.

- Vores forhåbning er, at det er attraktivt at tage ned til et område, hvor man ved, der er et udbud, uden at risikere at mangle plads. Folk tager også til Silkeborg for at kigge på biler, fordi man kan gå fra den ene forhandler til den anden, så at Risskov får flere forskellige spisesteder burde kun gøre det endnu mere interessant for folk at komme hertil for at spise, siger Søren Hampen Kristensen.

1927 Estate er på udkig efter nye muligheder

Han oplever også, at der er stor efterspørgsel fra restauratører, der drømmer om at åbne op ved Nordre Strandvej.

- Siden vi satte byggeskilte op og annoncerede, at der ville komme to erhvervslejemål i stueetagen, har vi, et slag på tasken, fået omkring 10 henvendelser fra forskellige spisesteder, som var interesseret i at åbne, siger Søren Hampen Kristensen, der godt kunne se sit eget firma opføre flere bygninger med restauranter eller butikker, hvis chancen byder sig.

Der går i øjeblikket rygter om, at flere husejere langs Nordre Strandvej i nordgående retning for Bellevuehallerne har modtaget lukrative købstilbud fra developere, der også godt kunne se ideen i at opføre etagebygninger med plads til yderligere spisesteder.

Det kan kun være positivt, mener Søren Hampen Kristensen, der kan bekræfte, at 1927 Estate har været på udkig efter nye muligheder ved Nordre Strandvej.

- Det er ikke vores primære forretning, men vi synes, det er fedt for Risskov, at man får et madcentrum. Vi har fået mange henvendelser fra folk, der gerne vil drøfte et salg af deres ejendom til os, og kommer der nogle interessante muligheder, kigger vi på dem. Desuden har vi selv rakt ud til to husejere, dog uden det har resulteret i et køb, siger Søren Hampen Kristensen.

Forælder har set fire ulykker på tre år: - Simple tiltag kan gøre trafikken ved Risskov Skole sikrere

Lasse Nyrups klare frygt er, at det går helt galt en dag omkring Risskov Skole. Han mener, helt simple løsninger kan gøre en enorm forskel for trafiksikkerheden ved folkeskolen.

Det kan du læse mere om her.

Ganske simple indgreb kan forebygge måske store ulykker omkring Risskov Skole, mener forælder til to elever. På det seneste budgetforlig blev der afsat et stort millionbeløb til at gøre det sikrere at komme til og fra skole.

Klokken er 07.45 mandag morgen, og det er ord som ”kaotiske” eller ”hektiske,” der bedst beskriver scenerne omkring Risskov Skole.

På Kastaniebakken kaster forældre deres bil op over fortovet og parkerer hulter til bulter i forsøget på at få afleveret deres poder i tide til skolestart, samtidig med at skolebørn kommer susende på cykel igennem den stærkt trafikerede rundkørsel.

Det giver anledning til potentielt farlige situationer. Det har Lasse Nyrup, der er forældrerepræsentant i Risskov Skoles bestyrelse, desværre kunnet konstatere med egne øjne.

- Der kommer så meget morgentrafik igennem rundkørslen, at det bliver hektisk. Siden mit første barn begyndte på skolen for tre år siden, har jeg set tre-fire tilfælde, hvor folk er blevet påkørt her. Det sker heldigvis ikke ved høj fart, men én ting er skaden, noget andet er den psykiske belastning, et barn, der bliver påkørt, udsættes for, fortæller Lasse Nyrup.

Han følger selv sine to børn på syv og ni år i skole hver dag, for Lasse Nyrups klare frygt er, at en seriøs ulykke finder sted en dag. Skal det forebygges, mener han, det vil kræve en adfærdsændring fra forældrenes side og handling fra Aarhus Kommune.

- Jeg synes selv, det var et stort spring overhovedet at begynde på andet end at køre mine børn i skole, men det er problematisk. Man fejer for egen dør og er helt naturligt mest bekymret for sine egne børn, men så bliver det også til en selvopfyldende profeti, hvor det vælter rundt med biler nær skolen. Så er det klart, at man måske bør se på, hvordan man ændrer adfærd, siger Lasse Nyrup og fortsætter:

- Generelt er vi måske for gode til at tage bilen, men det hele starter med, at de fysiske rammer og kapaciteten, det kræver at komme sikkert i skole, kunne være bedre. Det kræver, at kommunen gør noget.

Simple løsninger kan gøre en stor forskel

Det er politikerne i byrådet heller ikke blinde for. Sidste år afsatte et flertal 77 millioner kroner til at gøre børns vej til skole sikrere, og ved sidste måneds budgetforlig var forligspartierne enige om at fremskynde indsatsen.

Det er nu op til Teknik & Miljø at komme med et forslag til, hvordan de mange millioner skal bruges, men de kan investeres i bedre fysiske forhold omkring skolerne såvel som nudging og kampagner.

Zoomer vi ind på området omkring Risskov Skole, kunne Lasse Nyrup hurtigt pege på flere punkter, hvor man kunne få væsentligt bedre trafikforhold for ganske få midler.

- Der er nogle fodgængerfelter i rundkørslen, men fra skolebestyrelsens side har vi efterspurgt et ved alle seks veje. Det har kommunen været modvillige omkring, for det skaber åbenbart falsk tryghed, men så kan man jo diskutere, hvad ideen med et fodgængerfelt helt generelt er, siger Lasse Nyrup.

Lasse Nyrup, der sidder som forælderrepræsentant i skolebestyrelsen på Risskov Skole, får mange henvendelser fra andre forældre, der også er bekymrede for de trafikale forhold omkring skolestart.

Han har også en simpel løsning til det totale parkeringskaos, der hver hverdagsmorgen opstår på Kastaniebakken omkring skoleklokkens indringning til gene for beboerne på vejen og børnene på vej i skole.

Når uret viser 08.10, er den værste myldretrafik på vejen allerede væk. Derfor kunne en lille restriktion måske gøre en stor forskel, mener Lasse Nyrup.

- Jeg synes virkelig, vi har nogle ganske simple ønsker; Lidt bedre skiltning og en tidsbegrænset ensretning af en vej som Kastaniebakken kunne gøre en stor forskel. Det er næsten grotesk, for det er jo kun et vindue på et kvarters tid, hvor situationen er hektisk, men det er også typisk her, at ulykkerne sker, siger Lasse Nyrup.

Et øjebliks uopmærksomhed

At små tiltag virker, kan man selv få syn for på den modsatte side af Risskov Skole ved Fortebakken. Her etablerede Teknik & Miljø for få år siden en række fartbump, en fodgængerovergang samt en cykelsti.

Det har ikke afhjulpet alle de trafikale problemer på vejen om morgenen, men det er et skridt i den rigtige retning, mener Lasse Nyrup. Han ser det derfor som en positiv udvikling, at politikerne nu har sat penge af til at forbedre forholdene omkring flere folkeskoler over de kommende år.

Men før der sker flere forbedringer ved netop Risskov Skole, har han sine forbehold imod at sende sine børn alene afsted i skole.

- Jeg kunne ikke finde på at sende dem alene afsted endnu. Jeg er ikke tryg ved det, så længe trafikken er så heftig omkring Risskov Skole. Min ældste på ni kan måske få lov næste skoleår, men jeg ville stadig være utryg, siger Lasse Nyrup og tilføjer:

- Færdselsuheld har ingen alder, og der skal ikke mere end lidt uopmærksomhed til. Det gælder min søn, men det gælder også bilisterne. Der er så meget stress og kaos omkring Risskov Skole hver morgen, at jeg er mere bekymret for den end for min søns evner på cyklen.

Caroline Kjersgaard Thorbjørnsens er en af flere beboere fra Risskov Brynet, hvis bil har været udsat for hærværk, mens den holdt på Gustav Holms Vej.

Biler fra Risskov Brynet udsættes for hærværk på villavej: - Nogen har  set sig sure på os

Afrevne antenner, forsvundne vinduesviskere og knækkede sidespejle.

Nogen udsætter de parkerede biler på Gustav Holms Vej for hærværk. Vejens beboere nægter at stå bag, men i Risskov Brynet er mistanken rettet imod dem.

Flere beboere fra Risskov Brynet har oplevet, at deres bil bliver udsat for hærværk, når de har holdt parkeret på Gustav Holms Vej.

En morgen midt i september sætter Caroline Kjersgaard Thorbjørnsens kæreste Mark sig bag rattet i parrets ene bil, som natten over har været parkeret på Gustav Holms Vej. Han tænder radioen, men der er atypisk meget skratten i æteren den dag.

Da han parkerer bilen ved sit arbejde, viser det sig, at det ikke er radiostationen, den er gal med. Han kan nemlig konstatere, at nogle har flået antennen af bilen, ligesom vinduesviskerne til bagruden også er blevet fjernet.

- Først jokede vi med det. Vi bor i Risskov og ikke et boligbelastet område. Hærværket imod biler på vejen var noget, folk advarede os om, da vi flyttede hertil, og nu skete det så. Der er seriøst nogen, der har set sig sure på os, og det er da træls, at nogen føler, vi gør noget forkert, siger Caroline Kjersgaard Thorbjørnsen.

Hærværket mod Caroline Kjersgaard Thorbjørnsens bil er ikke et enestående tilfælde. RisskovLIV har kendskab til mindst 10 andre personer fra Risskov Brynet, som gennem de seneste måneder har oplevet, at deres biler på Gustav Holms Vej har fået fjernet alt fra antenner til vinduesviskere og knækkede sidespejle.

Det kan være drengestreger, anerkender Caroline Kjersgaard Thorbjørnsen, men hun hæfter sig ved, at folk i Risskov Brynet længe har advaret hinanden imod at parkere på netop Gustav Holms Vej. Det skyldes utilfredsheden imod de mange parkerede biler på den offentlige vej fra beboerne på villavejen.

- Jeg synes, hærværket er opsigtsvækkende, når man ved, at flere beboere på vejen er trætte af, at vi holder der. Det kan selvfølgelig være drengestreger, men min kæreste har oplevet sure blikke hen over hækken og har hørt beboere snakke om, at det er træls, hvordan vi og andre holder der. Vi har også oplevet, at nogle beboere på vejen har efterladt en seddel i vores forrude med en besked, fortæller Caroline Kjersgaard Thorbjørnsen.

Kæresten Mark valgte dog ikke at læse, hvad der stod på sedlen, men han er ikke alene.

Rygterne har plantet sig

”Scheisse gepark,” eller det, man på godt gammeldags dansk ville kalde en ”lorteparkering,” stod der eksempelvis på det klistermærke, som Alexander Kjærsgaard Drejer i sin forrude blev mødt af, da han en dag kom ud til sin parkerede bil på Gustav Holms Vej.

Over telefonen kan han egentlig godt grine lidt af det, for som han selv siger, så fejlede hans parkering ikke noget. Hærværket mod sin og kærestens fælles bil finder han til gengæld ikke spor morsomt.

- Min kæreste og jeg er fra Mors, så det er ikke noget, vi er vant til. Man forventer ikke ligefrem at miste sin bilantenne sådan, selvom vi har hørt rygterne om ridser i biler, trusler rettet imod de parkerende på vejen og stjålne antenner, siger Alexander Kjærsgaard Drejer og fortsætter;

- Jeg aner ikke, om det er en beboer på vejen, der står bag, men der har været flere opslag og rygter om det på Facebook, og det har ligesom plantet sig i mit hoved.

Ikke desto mindre holder parrets fælles bil stadig parkeret på Gustav Holms Vej. Ikke af trods, men af nød. De bor i den del af Risskov Brynet, som hedder Kværnloftet, men har måttet vente på, at der kom en ledig plads i den parkeringskælder, som er tilknyttet nybyggeriet.

- Vi holder der lidt endnu, for vi har ikke fået vores plads i p-kælderen endnu. Vi har ikke andet valg, for vi er på venteliste, og vi får faktisk ikke en plads tilknyttet Kværnloftet, men Broloftet i stedet. Vi har ventet i tre uger nu, siger Alexander Kjærsgaard Drejer.

Parkeringspladsen koster 300 kroner om måneden, men prisen varierer alt efter, hvilken afdeling af Risskov Brynet man er bosat i. Alexander Kjærsgaard Drejer tror, der er de beboere i Risskov Brynet, der bevidst vælger at holde gratis på Gustav Holms Vej for at spare penge.

Han har nemlig selv haft den diskussion med sin kæreste, men sammen besluttede de at betale for en p-plads i Risskov Brynet. Men for Caroline Kjersgaard Thorbjørnsen er problemet snarere, at parret har to biler.

- Vi holder på Gustav Holms vej, fordi vi ikke har et alternativ. Vores lejlighed kan kun få plads til én bil i vores p-kælder, og hvad gør man så? Derfor endte vi med at parkere på vejen, fordi min kærestes farmor fortalte os, at den er offentlig, forklarer Caroline Kjersgaard Thorbjørnsen.

Beboerne tager afstand fra hærværket

Hun har dog forståelse for, at beboerne i villaerne på Gustav Holms Vej er frustrerede over den kaotiske parkeringssituation på vejen. Hun håber bare ikke, at det er dem, der står bag hærværket.

- Jeg forstår godt, hvorfor naboerne på vejen er sure. Der er folk, der holder ulovligt, og jeg tror, det er blevet værre nu, hvor der er kommet flere boliger til. Da vi flyttede hertil for to år siden, holdt der næsten ikke nogen biler på vejen, men i dag er det svært at få plads, fordi de holder hele vejen ned ad gaden, siger Caroline Kjersgaard Thorbjørnsen, men tilføjer:

- Det er bare ufedt, at det virker til, at nogen har set sig sure på os. Forleden gik vi en tur på vejen for at se, om der var sket noget andet med vores bil, og der kunne vi konstatere, at samtlige biler på Gustav Holms Vej manglede deres antenne.

RisskovLIV har været i kontakt med to beboere på Gustav Holms Vej, Linda Christensen og Lilian Jensen. Sidstnævnte fortæller, at hun og hendes mand har forsøgt at advare folk om, at de parkerede ulovligt ved at lægge sedler i bilernes forrude. Hun kan dog ikke forestille sig, at en beboer skulle stå bag hærværket.

- Jeg vil mene, at det er drengestreger. Det er ikke os, og jeg kan ikke forstå, hvorfor de skulle tro det. Vi lagde sedler ud i starten, da problemerne begyndte, men efter et par dage blev vi enige om, at det ikke nyttede noget. Ellers skulle vi konstant løbe ud og bede folk om at flytte deres bil, og det gad vi altså ikke, fortæller Lillian Jensen.

Linda Christensen krydser fingre for, at det ikke er en nabo på vejen, der bedriver selvtægt.

- Man kan føle, at man er ved at få nok af problemet, men der er langt fra tanke til handling, hvis man er et fornuftigt menneske. Jeg håber ikke, at jeg kender nogen på denne vej, der kunne finde på at gøre det. Det er hærværk, og folk skal ikke lave selvtægt, siger Linda Christensen, der aldrig selv har bemærket hærværket, men nu vil holde et vågent øje med det.

Billigt sluppet - men lad folks biler være i fred

I mellemtiden har Caroline Kjersgaard Thorbjørnsen anmeldt hærværket mod sin bil til Østjyllands Politi, selvom omkostningerne for at få monteret en ny antenne og vinduesvisker er små.

- Vi havde egentlig ikke tænkt os at anmelde det, før en anden beboer opfordrede os til det. Det var noget andet, hvis det var hærværk mod et sidespejl eller ridser på bilen. Det her koster kun omkring 400 kroner at få repareret, men det er mere princippet i det; At man ikke kan have sine ting for sig selv, når man holder lovligt parkeret, siger Caroline Kjersgaard Thorbjørnsen.

Til RisskovLIV bekræfter Østjyllands Politi, at man har modtaget tre anmeldelser i september om hærværk mod biler på Gustav Holms Vej.

- Hvis man som borger oplever den slags hærværk, opfordrer vi til, at man anmelder det til politiet. Det er også en god idé at installere en bilalarm og snakke sammen med naboerne, så man hjælper hinanden med at holde øje i kvarteret. På den måde er der større chance for, at man opdager hærværket hurtigt. I de her tilfælde har borgerne først opdaget hærværket noget tid efter det formodede gerningstidspunkt, og så kan det være svært at få fat i en gerningsmand, lyder den skriftlige anbefaling fra Østjyllands Politi.

Og hvad så, hvis man mistænker naboerne på vejen for at stå bag? – Dertil skriver Østjyllands Politi:

- Så giver man den mistanke videre til politiet, men der skal helst være noget konkret viden, før vi kan gå videre med det.